Op 31 mei 2017 werd in samenwerking met het Forem de 5e editie van het #EdTechForum Digital Wallonia georganiseerd. Op het programma: de uitdaging om een flexibel vormingsprogramma uit te werken dat inspeelt op de digitale transformatie van de beroepen. Bekijk besluiten, presentaties en video’s van dit evenement.

Zowel de arbeids- als de opleidingsmarkt ondergaan grote veranderingen. Sommigen spreken vandaag over een overgang, een transformatie, ja zelfs een revolutie. Maar het volstaat niet meer om simpelweg de veranderingen te volgen en zich aan te passen: we moeten erop anticiperen. En laat net dat de missie zijn van de dienst “Veille et Analyse du Marché de l’Emploi et de la Formation (AMEF)” van het Forem.

In de kern van die evoluties vinden we steeds de digitalisatie terug. Het is een eufemisme wanneer we zeggen dat geen enkel beroep nog zal ontsnappen aan deze vloedgolf, die ons confronteert met onze angst voor verandering en ons aanzet tot het onderzoeken van de mogelijkheden.

Twee belangrijke doelstellingen hebben zich afgetekend:

Digitalisatie voor iedereen

Het competentieniveau van de hele bevolking omhoogtillen is de conditio sine qua non om de basis van de piramide te verbreden en het aantal roepingen voor gespecialiseerde richtingen te vergroten. Het is een maatschappelijke doelstelling om de burgers te introduceren in het digitale tijdperk zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Maar ook economie en werkgelegenheid zijn hierbij gebaat: van de 40% van de Europeanen die niet beschikken over informaticakennis is 42% werkloos.

Om de digitalisatie te begrijpen moeten we eraan deelnemen!

We hebben geen tijd meer te verliezen. We moeten onze comfortzone verlaten en in ons eigen tempo dit proces van culturele aanpassing aanvatten, door toepassingen die voor ons nuttig of gewenst zijn, te verkennen, ermee te experimenteren of ze opnieuw uit te vinden. Algoritmes begrijpen is bijvoorbeeld een belangrijke maatschappelijke doelstelling. Het is belangrijk dat burgers nadenken over algoritmes, ze leren begrijpen, ze beoordelen. Nog beter is als ze zelf algoritmes aanbrengen of ontwikkelen.

Kon u er niet bij zijn? Geen nood.