Jouw missie in de job

Je bouwt mee aan het imago en de reputatie van de verzekeringsonderneming en haar dienstverlening
(B2C of B2B-omgeving) dankzij de creatie van wervende en doeltreffende professionele communicatie in overeenstemming met de wensen van de opdrachtgevers, met de huisstijl en de branding van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je schrijftalent stel je zowel interne als externe communicatieteksten op voor diverse doeleinden: de personeelsnieuwsbrief, nota’s betreffende aanpassingen van diensten of producten, de lancering van nieuwe diensten of producten, nieuwsbrieven voor tussenpersonen, brochures voor klanten, artikels, reportages, interviews, content voor websites, sociale media of perscommunicaties en dergelijke meer. Je verzamelt eveneens al de nodige informatie om de teksten te schrijven.
  • Je neemt deel aan de inventarisatie van de communicatiebehoeften van de verschillende doelgroepen. Op basis hiervan formuleer je creatieve en vernieuwende voorstellen met het oog op een betere communicatie, informatiedoorstroming en bereik van de gewenste doelgroepen. Je werkt mee aan de inhoudelijke invulling van het communicatieplan.
  • Je volgt nauwgezet de initiatieven op vlak van de interne en/of externe communicatie op, evalueert deze kritisch en zorgt voor de gewenste aanpassingen daar waar nodig.
  • Je denkt en werkt mee aan de ontwikkeling van verschillende interne en/of externe communicatiekanalen en -dragers, rekening houdend met de specifieke situatie van de diverse afdelingen.
  • Je stelt nieuwe inhoud voor intranet en/of extranet voor aan de communicatieverantwoordelijke, zowel voor nieuwe als bestaande communicatieprojecten.
  • Je ondersteunt de woordvoerder in zijn of haar communicatie.

Jouw Competenties

  • Nieuwe communicatietechnieken en multimedia zijn jouw passie.
  • Je bent vertrouwd met gangbare ICT-systemen en communicatiedragers.
  • Je kruipt graag in de pen voor het schrijven van doeltreffende en wervende teksten. Je presenteert informatie op een visuele aantrekkelijke wijze met de juiste ‘look & feel’.
  • Uiteraard controleer je kritisch de inhoud van je boodschappen op correctheid, betrouwbaarheid en relevantie voor de verspreiding ervan.
  • Je bent zelf zeer accuraat en je werkt kwaliteitsvol met oog voor taal- en schrijffouten, ook online.
  • Je kent de verzekeringsactiviteiten, producten en dienstverlening.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je spreekt zelfzeker en schrijft correct boodschappen in het Frans. Je hebt een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als communication officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt verder expertise uitbouwen in communicatie acties of copywriting.
  • Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Communicatie is een belangrijke hefboom in het succes van de verzekeringsonderneming, vooral in het digitale tijdperk, in het opbouwen van het vertrouwen van klanten en diverse stakeholders. Bedenken van wervende communicatieboodschappen en story-telling is jouw ding.
  • Je bent uiteraard ook een expert in zakelijke communicatie waarbij je in klare taal en via de juiste kanalen doeltreffende boodschappen formuleert en uitstuurt. Je past de boodschap eveneens aan aan de context (commercieel, financieel, juridisch, maatschappelijk of economisch).
  • Een sterke ‘e-awareness’ is een must. Daarenboven ben je thuis in vernieuwende digitale communicatietechnieken, applicaties en multimedia.
  • Sterke ‘business awareness’ en commercieel schrijftalent heb je nodig voor de branding van verzekeringsproducten en van het bedrijfsimago. Als communicatie professional promoot je vanuit ‘customer centricity’ de verzekeringsproducten en de bijhorende uitgebreide dienstverlening. Je weet perfect de juiste boodschap over te brengen naar de kritische en mondige consument. Real-time communicatie, interactie en respons via multimediakanalen is hierbij van belang. Dankzij data-analyses en algoritmen kun je je boodschappen gericht afstemmen op de verschillende klantenprofielen.
  • Je denkt en handelt creatief en oplossingsgericht.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken, ook in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je :

  • resultaatgericht kan werken;
  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

Sector Study – Verzekerd op weg naar 2020

Voorstelling/Présentation Rapport – Sector Studie/Etude Sectorielle 2012 (633 downloads) First steps towards Future 2020 – Fopas Event 22/01/2013 Next-steps-Fopas from 2013…
Read More

Hoe overleven in de VUCA wereld?

De wereld waarin we leven is beweeglijker,  er zijn minder zekerheden, is complexer en minder éénduidig dan vroeger. Dit wordt ook wel aangeduid als VUCA (een militaire term), wat staat voor de eerste letters van deze begrippen. Om in de VUCA wereld te overleven...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Get to know: data experten allerhande

What’s in a name? Know the differences between a Big Data Specialist, a Data Scientist, a Data Analyst Het aantal data groeit exponentieel. Denk alleen maar aan de gegevens die Google, Facebook, LinkedIn bijhouden over hun leden. Ook de verzekeringssector...
Read More