Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties.
Ze destilleren 4 uitdagingen:

  • De banen en competenties steeds beter beheren
    Globaal is er een evenwicht tussen het aantal medewerkers dat elk jaar in dienst treedt bij de onderneming of elk jaar vertrekt. Van die vertrekkers gaat er één derde op pensioen. Het past dus om:

    • nieuwe medewerkers en nieuwe competenties te rekruteren
    • alle medewerkers te sensibiliseren voor de noodzaak om zich aan te passen.
  • Competenties ontwikkelen via de activiteiten
    • De opleidingen aanpassen aan de nieuwe beroepspraktijken
    • De numerieke of digitale kennis en vaardigheden van elke medewerker versterken
    • De houdingen versterken die gericht zijn op de klantenervaring
    • Human resources en opleidingen aanpassen aan de (nieuwe) werkorganisatie
  • De zin voor initiatief aanmoedigen
    • Een nabijheidsmanagement tot stand brengen
    • Bewegingsvrijheid geven aan de medewerkers (verantwoordelijke autonomie)
    • Individuele betrokkenheid en motivatie centraal stellen in de uitdagingen ten voordele van de kwaliteit en de klantenervaring
    • In het digitale tijdperk wordt het verschil gemaakt door de zin om zijn capaciteiten ten volle te benutten en het beste van zichzelf te geven in dienst van de ander.
  • De collectieve intelligentie ontwikkelen
    • Het collectieve vermogen vergroten om zichzelf te organiseren, buiten het kader van structuren en procedures, tussen geconnecteerde sociale werelden die een steeds grotere heterogeniteit vertonen, en in een steeds minder voorzienbare omgeving
    • Het vertrouwen ten aanzien van de onderneming, zowel van de klanten als van de medewerkers, vergroten en kapitaliseren