Jouw missie in de job

Je bouwt mee aan het imago en de reputatie van de verzekeringsonderneming en haar dienstverlening
(B2C of B2B-omgeving) dankzij de creatie van wervende en doeltreffende professionele communicatie in overeenstemming met de wensen van de opdrachtgevers, met de huisstijl en de branding van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je schrijftalent stel je zowel interne als externe communicatieteksten op voor diverse doeleinden: de personeelsnieuwsbrief, nota’s betreffende aanpassingen van diensten of producten, de lancering van nieuwe diensten of producten, nieuwsbrieven voor tussenpersonen, brochures voor klanten, artikels, reportages, interviews, content voor websites, sociale media of perscommunicaties en dergelijke meer. Je verzamelt eveneens al de nodige informatie om de teksten te schrijven.
  • Je neemt deel aan de inventarisatie van de communicatiebehoeften van de verschillende doelgroepen. Op basis hiervan formuleer je creatieve en vernieuwende voorstellen met het oog op een betere communicatie, informatiedoorstroming en bereik van de gewenste doelgroepen. Je werkt mee aan de inhoudelijke invulling van het communicatieplan.
  • Je volgt nauwgezet de initiatieven op vlak van de interne en/of externe communicatie op, evalueert deze kritisch en zorgt voor de gewenste aanpassingen daar waar nodig.
  • Je denkt en werkt mee aan de ontwikkeling van verschillende interne en/of externe communicatiekanalen en -dragers, rekening houdend met de specifieke situatie van de diverse afdelingen.
  • Je stelt nieuwe inhoud voor intranet en/of extranet voor aan de communicatieverantwoordelijke, zowel voor nieuwe als bestaande communicatieprojecten.
  • Je ondersteunt de woordvoerder in zijn of haar communicatie.

Jouw Competenties

  • Nieuwe communicatietechnieken en multimedia zijn jouw passie.
  • Je bent vertrouwd met gangbare ICT-systemen en communicatiedragers.
  • Je kruipt graag in de pen voor het schrijven van doeltreffende en wervende teksten. Je presenteert informatie op een visuele aantrekkelijke wijze met de juiste ‘look & feel’.
  • Uiteraard controleer je kritisch de inhoud van je boodschappen op correctheid, betrouwbaarheid en relevantie voor de verspreiding ervan.
  • Je bent zelf zeer accuraat en je werkt kwaliteitsvol met oog voor taal- en schrijffouten, ook online.
  • Je kent de verzekeringsactiviteiten, producten en dienstverlening.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je spreekt zelfzeker en schrijft correct boodschappen in het Frans. Je hebt een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als communication officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt verder expertise uitbouwen in communicatie acties of copywriting.
  • Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Communicatie is een belangrijke hefboom in het succes van de verzekeringsonderneming, vooral in het digitale tijdperk, in het opbouwen van het vertrouwen van klanten en diverse stakeholders. Bedenken van wervende communicatieboodschappen en story-telling is jouw ding.
  • Je bent uiteraard ook een expert in zakelijke communicatie waarbij je in klare taal en via de juiste kanalen doeltreffende boodschappen formuleert en uitstuurt. Je past de boodschap eveneens aan aan de context (commercieel, financieel, juridisch, maatschappelijk of economisch).
  • Een sterke ‘e-awareness’ is een must. Daarenboven ben je thuis in vernieuwende digitale communicatietechnieken, applicaties en multimedia.
  • Sterke ‘business awareness’ en commercieel schrijftalent heb je nodig voor de branding van verzekeringsproducten en van het bedrijfsimago. Als communicatie professional promoot je vanuit ‘customer centricity’ de verzekeringsproducten en de bijhorende uitgebreide dienstverlening. Je weet perfect de juiste boodschap over te brengen naar de kritische en mondige consument. Real-time communicatie, interactie en respons via multimediakanalen is hierbij van belang. Dankzij data-analyses en algoritmen kun je je boodschappen gericht afstemmen op de verschillende klantenprofielen.
  • Je denkt en handelt creatief en oplossingsgericht.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken, ook in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je :

  • resultaatgericht kan werken;
  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Hoe zinvolle uitspraken doen over de toekomst in uw organisatie?

“Future search!” Bent u op zoek naar wat de toekomst voor uw organisatie brengt? Alleen komt u er niet meer!  In search of “Future search”? Marvin Weisbord legt in Future Search uit dat “getting stakeholders in the room” u het...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

Zelfsturing & -organisatie in de sector

Evolutie in de organisatie van het werk Zelfsturende teams – een topic dat in toenemende mate zijn intrede doet in de verzekeringssector. In het verre verlengstuk ervan kan inspiratie gevonden worden in de organisatieprincipes van Ricardo Semler, CEO Semco...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More