Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs?

Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen.

Impact van de digitale transformatie

  • Het verdwijnen van intermediaire niveaus

Via online platformen komen klanten en producenten steeds meer rechtstreeks met elkaar in contact. Voorbeelden: de rechtstreekse verkoop van groenten, kledij, … En ook verzekeringen (zie verder).

  • Nieuwe ethische discussies

Voorbeeld: Op het traject van een zelfsturende auto duikt een kind op, de auto moet uitwijken en ofwel een koppel senioren aanrijden ofwel frontaal tegen een muur rijden met fatale impact op de auto’bestuurder’. Welke criteria gaan we gebruiken, en wie gaat die bepalen, zodat de wagen de ‘gepaste’ oplossing gebruikt?

  • Dienstverlening van ‘one to one’ naar ‘one to many’

Het bezitten van informatie, een auto, een fiets, … wordt steeds minder een individuele zaak want er wordt steeds meer gedeeld (shared). Of aangekocht door een ‘gemeenschap’, een groep. De individuele verantwoordelijkheid en bescherming verschuift naar andere formules.

Een voorbeeld vind je nu al bij CarAmigo waar je online een wagen kan huren bij een particulier uit jouw regio.

CarAmigo: share a car

Bovendien is een service naar een klant niet zuiver meer gericht naar die specifieke klant, maar ook naar zijn netwerk, zijn community.

  • Customer empowerment

Klanten groeperen zich en hebben de mogelijkheid om een markt te beïnvloeden.

Wat doen bij deze digitale transformaties?

  • Sta stil bij de toegevoegde waarde van de eigen dienstverlening. Bijvoorbeeld: de koffiebeleving met Nespresso versus een gewone kop koffie.
  • Creëer een niche-cultuur en laat de klant kiezen. Bijvoorbeeld: De verzekeringsonderneming Qover, Belgische start-up, die 100% digitaal werkt.

 

Qover: personalised insurance > LLoyd’s

  • Wees alert (agile) voor nieuwe spelers!
  • Ontwikkel je competenties die je ‘mens maken’ en die niet (makkelijk) te vervangen zijn door digitale ontwikkelingen. Welke dat zijn leest u op de foto bovenaan.

Philippe Rangoni (start.ups.be) belichtte op onze Digital Day 16/6 de digitale transformatie en de -te verwachten- impact op de manier van werken en de evolutie van de jobs in o.a. de verzekeringssector.

Vind hier de presentatie.