Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen
Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat hen, volgens de levensfase waarin ze verkeren, bezighoudt. Anticipatie op de behoeften van de klant, dat is de bedoeling (De Tijd 25/ 02/2016).

Beeld je in wat het effect kan zijn.
Je makelaar die je met babysokjes verwelkomt in zijn kantoor omdat je vrouw pas zwanger is.
Of nog : hij wacht je op aan het station omdat je hoogzwanger bent, de trein vertraging had en je de bus miste.

Allerlei diensten die geleverd zouden kunnen worden om je als klant te dienen.
Big data in functie van de klant zal per definitie de klantgerichtheid van medewerkers in de sector aanscherpen.

Het belang van ‘Big data’ werd aangehaald in de sectorstudie van Fopas “Toekomstige competenties in de verzekeringssector 2020”. Alvast één trend die zich sinds 2013 uitkristalliseert.