Jouw missie in de job

Als beheerder van (hypothecaire) kredieten verzorg je piekfijn jouw dossiers, informeer je stipt alle betrokkenen en bied je een feilloze service aan jouw klanten.

Jouw opdrachten

  • Bij de opening, aanpassing of hernieuwing van een (hypothecair) krediet behandel je de vragen van tussenpersonen en klanten. Daarna volg je het contract op tijdens zijn volledige looptijd.
  • Vóór de behandeling van een dossier verzamel en analyseer je alle gegevens. Indien nodig vraag je de gegevens ook op.
  • Vraagt een tussenpersoon of klant om een nieuw of aangepast (hypothecair) krediet? Dan antwoord je hem of haar binnen de vooropgestelde termijnen.
  • Je maakt het kredietdossier volledig klaar voor overdracht aan de notaris.
  • Per kredietdossier maak je een rentabiliteitsfiche, die je vooraf bespreekt met je leidinggevende om een nieuw of aangepast krediet te aanvaarden.
  • Je houdt het beheerssysteem up-to-date en levert de nodige input voor de opening of aanpassing van (hypothecaire) kredieten, of voor wijzigingen in contracten.
  • Je informeert interne én externe betrokkenen over jouw dossiers.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met verzekeringsactiviteiten, in het bijzonder de onderschrijving en het beheer van kredietdossiers.
  • Ook de technische, juridische en financiële aspecten van kredietverzekeringen en contracten kennen voor jou weinig geheimen.
  • Je verwerkt snel informatie voor de opmaak van kredietdossiers.
  • Je kredietdossiers zijn tot in de kleinste lettertjes correct. Je kijkt dan ook met extra aandacht naar voorwaarden, cijfers en acceptatieregels.
  • Je geeft gepaste informatie en nuttig advies bij vragen van klanten en tussenpersonen over hun kredietdossiers.
  • Je mailt en telefoneert altijd klantgericht en met commerciële feeling. En gaat gepast om met klachten.
  • Je brengt verslag uit over je werkzaamheden en de voortgang van je dossiers.
  • Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en met specifieke applicaties voor jouw werkdomein.
  • Je functioneert perfect zelfstandig maar werkt ook graag in team. Want je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Basiskennis van het Engels is zeker een pluspunt.

Jouw doorgroeikansen

Als beheerder kredieten kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Verdiep je in gespecialiseerde vragen of complexere kredietdossiers.
  • Stroom door naar een verzekeringstechnische of commerciële functie.
  • Ben je sterk in het coachen van jouw collega’s? Dan is de functie van teamleader iets voor jou.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • De klant zelf is steeds beter geïnformeerd, mondiger en veeleisender. In jouw functie is het bijgevolg belangrijk dat je klantgericht denkt en handelt met een sterk inlevingsvermogen en uiteraard ook een commerciële feeling. Je capteert adequaat de verzoeken, speelt hierop snel in, ‘to-the-point’ en in klare taal. Je kunt hiebij terugvallen op digitale support tools voor de profilering van klanten en behoeften- en risicoanalyses die je gebruikt bij het geven van gepersonaliseerd advies.
  • Op vlak van ICT heb je een sterke ‘e-awareness’ en je bent snel weg met nieuwe applicaties. Je gebruikt big data en AI voor de segmentering van klanten, een nauwgezette selectie van klanten, assessments van klantenprofielen en hun kredietwaardigheid.
  • Dankzij de digitalisering, de introductie van Insurtech supportsystemen en AI-technologie voor massa’s dataverwerkingen, verrijking van data-analyses, monitoring enz krijg je zelf meer tijd om gepersonaliseerd advies te geven bij complexere vragen en dossiers.
  • Je verheldert moeiteloos procedures en risico’s voor klanten.
  • Het contact met de klant gebeurt nu via meerdere kanalen en evolueert ook sterk naar digitale en mobiele communicatie (via apps, chatbots, en dergelijke). Daarom is het noodzakelijk dat je je digitale skills blijft ontwikkelen en je je communicatiestijl aanpast aan verschillende communicatiekanalen, aan de telefoon, via e-mail, online, ook in het Engels.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht, zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
  • Je handelt met ‘risk en compliance awareness’ en je blijft bij met de regelgeving over verzekeringen, financiële transacties, databeheer e.d.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More