Jouw missie in de job

Moeten klanten een beroep doen op hun bijstandsverzekering? Dan garanderen verzekeringsondernemingen hen snelle én kwaliteitsvolle hulp van hun dienstverleners. Daarom bekleed je een sleutelpositie als beheerder van dat dienstverlenersnet. Je selecteert betrouwbare professionals voor de uitbouw van een netwerk dat de verzekeringsonderneming alle eer aandoet.

Jouw opdrachten

  • Krijg je telefoon van een klant die vraagt om bijstand? Dan neem je eerst de tijd om te luisteren. Je analyseert de behoeften, peilt naar relevante informatie en registreert die voor een accurate bijstandsverlening en opvolging. Ten slotte bied je de juiste klantenservice aan.
  • Je kiest de dienstverleners die geknipt zijn voor de bijstandsbehoeften van de klant. Daarna bewaak je de kwaliteit en kosten van de geleverde diensten.
  • Je houdt het beheersysteem up-to-date en levert de nodige input voor de opening, aanpassing of afsluiting van dossiers.
  • Je treedt op als tussenpersoon tussen de verzekeringsonderneming en dienstverleners. Zo stem je wederzijdse verwachtingen op elkaar af en verzeker je een optimale kwaliteit en klantenservice.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met de verzekeringsactiviteiten van bijstandsverzekeraars en kent de services die ze aanbieden.
  • Je verwerkt snel informatie en bent communicatief sterk. Daardoor kan je gericht doorvragen en schat je vlot in wat de klant nodig heeft.
  • Je werkt accuraat en kwaliteitsvol en brengt regelmatig verslag uit bij jouw leidinggevenden.
  • Bij vragen of klachten zoek je creatieve oplossingen en geef je alle partijen gepast advies.
  • Je kan vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en specifieke applicaties voor je werkdomein.
  • Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team. Je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Basiskennis van het Engels is zeker een pluspunt.

Jouw doorgroeikansen

Als beheerder netwerk kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Verdiep je in gespecialiseerde vragen of complexere bijstandsverlening.
  • Stroom door naar een verzekeringstechnische of commerciële functie.
  • Ben je sterk in het coachen van jouw collega’s? Dan is de functie van teamleader iets voor jou.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je besteedt aandacht aan een klantvriendelijke opvang en een gepersonaliseerde service. Je capteert adequaat de situaties en verzoeken van klanten en speelt hierop snel in.
  • Je antwoordt snel en helder op vragen, daarbij geef je ook betrouwbare informatie.
  • Je hebt een sterke e-awareness en je profileert je als early adopter van nieuwe applicaties, digitale support tools, databanken en informatieplatformen.
  • Je denkt en handelt klantgericht en oplossingsgericht, met een sterk inlevingsvermogen, zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
  • Je verheldert moeiteloos bijstandsprocedures, risico’s en schadebehandelingen voor klanten.
  • Contacten met klanten en samenwerkingspartners evolueren sterk naar digitale en mobiele communicatie (via apps, chatbots e.d.). Daarom is het belangrijk dat je je digitale skills en communicatievaardigheden blijft ontwikkelen zodat je je communicatiestijl kan aanpassen aan het medium dat je gebruikt, zowel aan de telefoon, via e-mails of online, ook in het Engels.
  • Tegelijk dankzij de digitalisering neemt de verzekerde zelf een aantal taken ter harte zoals het online invoeren en aanpassen van gegevens, online aangeven van schade, opvragen van informatie of documentatie. Je helpt hen dan ook in het versterken van hun zelfredzaamheid op digitaal vlak in het beheer van hun persoonlijke dossier.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More