Uw missie in de job

Als bijstandsverlener bent u de schakel tussen het slachtoffer, zijn naaste familie, de externe partijen en de bijstandsverzekeraar. Opvang, bijstand of repatriëring? U regelt alles tot in de puntjes: vanaf de oproep tot de afsluiting van het dossier. U selecteert de beste bijstandsoplossingen en brengt het verhaal tot een goed einde.

Uw opdrachten

Heeft het slachtoffer hulp nodig? Dan bent u zijn redder in nood en regelt u alles voor hem.

  • U beantwoordt de oproep van het slachtoffer, of belt zelf naar het slachtoffer of de naaste familie. U luistert met begrip naar het verhaal. En stelt tegelijk de juiste vragen om de juiste informatie te krijgen.
  • U informeert klaar en duidelijk over de bijstand waarop hij kan rekenen.
  • U pluist uit in hoeverre het slachtoffer en de schade verzekerd zijn. En u stelt het slachtoffer en zijn naasten eventueel gerust.
  • U zoekt naar de beste oplossing voor het slachtoffer. Dat doet u in functie van de situatie, de contractuele dekkingen en de geldende procedures.
  • U schakelt externe hulpverleners in en verzorgt de follow-up.
  • U blijft hét aanspreekpunt voor het slachtoffer. En houdt hem continu op de hoogte van alle ontwikkelingen in zijn dossier. Heeft hij een vraag? Dan geeft u het antwoord.
  • U kent het slachtofferdossier als uw broekzak en vult het continu aan. U speelt ook correcte informatie door naar de betrokken partijen.
  • U bereidt proactief de thuiskomst van het slachtoffer voor. En staat klaar met praktische steun en advies.
  • U ontfermt zich over het medisch dossier. Is een repatriëring nodig? Dan coördineert u het volledige proces.
    • U regelt alles tussen de verschillende partijen: van slachtoffer tot naasten en artsen. Zo garandeert u de fysieke bescherming van het slachtoffer.
    • U peilt achteraf hoe tevreden de klant en het slachtoffer zijn van de samenwerking.

Uw Competenties

Houdt u het hoofd koel in crisissituaties? Handelt u zelfverzekerd en empathisch? En verkrijgt u de juiste (hoeveelheid) informatie? Dan bent u een geboren bijstandsverlener.

  • U houdt stand bij het opvangen van zware trauma’s en slachtoffers, of bij onredelijke verzoeken. En u blijft emotioneel stabiel.
  • U vertaalt een noodoproep snel naar feiten of incidenten. En komt meteen met oplossingen op de proppen.
  • U plant en organiseert als de beste.
  • U voelt mee met het slachtoffer en stelt hem tegelijk gerust. Uw duidelijke communicatie zet anderen aan tot actie.
  • U begeleidt en adviseert slachtoffers. En legt de mogelijkheden, voorwaarden en risico’s van de bijstandverlening uit.
  • U gaat accuraat te werk bij dossierbeheer en gegevensverwerking.
  • U raadpleegt en verwerkt snel en nauwkeurig data in de ICT-beheersystemen.
  • U werkt perfect alleen, maar houdt ook van teamwerk. U leert uit feedback en deelt uw kennis graag met collega’s.
  • U communiceert vlekkeloos in het Nederlands en zeer goed in het Frans. Kent u ook Engels? Dan hebt u een troef in handen.

uw doorgroeikansen

  • U kunt u verder specialiseren voor het opvangen van complexere oproepen. U kunt u ook verder verdiepen in technische expertise of u oriënteren naar de job van schadebeheerder. U kunt ook doorstromen naar diverse commerciële functies.
  • En als u sterk bent in het coachen van collega’s, kan u ook teamleader worden.

uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als bijstandsverlener het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U haalt alles uit de kast om slachtoffers goed op te vangen. U communiceert warm en klantvriendelijk. U reageert snel en betrouwbaar. En u biedt instant oplossingen op elke klantenvraag.
  • U denkt en handelt oplossingsgericht bij elk telefonisch contact.
  • U hebt een sterk inlevingsvermogen en drukt u professioneel uit via mail en telefoon.
  • U communiceert vlot in verschillende talen.
  • U bent snel weg met nieuwe computertoepassingen en hebt een sterke e-awareness. Verschillende beeldschermen, scenario’s en informatiestructuren? Die combineert u vlot.
  • U staat sterk in uw schoenen. En blijft zen bij piekmomenten, verschillende oproepen en uiteenlopende ongevallen.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

Leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More