Uw missie in de job

Als bijstandsverlener bent u de schakel tussen het slachtoffer, zijn naaste familie, de externe partijen en de bijstandsverzekeraar. Opvang, bijstand of repatriëring? U regelt alles tot in de puntjes: vanaf de oproep tot de afsluiting van het dossier. U selecteert de beste bijstandsoplossingen en brengt het verhaal tot een goed einde.

Uw opdrachten

Heeft het slachtoffer hulp nodig? Dan bent u zijn redder in nood en regelt u alles voor hem.

  • U beantwoordt de oproep van het slachtoffer, of belt zelf naar het slachtoffer of de naaste familie. U luistert met begrip naar het verhaal. En stelt tegelijk de juiste vragen om de juiste informatie te krijgen.
  • U informeert klaar en duidelijk over de bijstand waarop hij kan rekenen.
  • U pluist uit in hoeverre het slachtoffer en de schade verzekerd zijn. En u stelt het slachtoffer en zijn naasten eventueel gerust.
  • U zoekt naar de beste oplossing voor het slachtoffer. Dat doet u in functie van de situatie, de contractuele dekkingen en de geldende procedures.
  • U schakelt externe hulpverleners in en verzorgt de follow-up.
  • U blijft hét aanspreekpunt voor het slachtoffer. En houdt hem continu op de hoogte van alle ontwikkelingen in zijn dossier. Heeft hij een vraag? Dan geeft u het antwoord.
  • U kent het slachtofferdossier als uw broekzak en vult het continu aan. U speelt ook correcte informatie door naar de betrokken partijen.
  • U bereidt proactief de thuiskomst van het slachtoffer voor. En staat klaar met praktische steun en advies.
  • U ontfermt zich over het medisch dossier. Is een repatriëring nodig? Dan coördineert u het volledige proces.
    • U regelt alles tussen de verschillende partijen: van slachtoffer tot naasten en artsen. Zo garandeert u de fysieke bescherming van het slachtoffer.
    • U peilt achteraf hoe tevreden de klant en het slachtoffer zijn van de samenwerking.

Uw Competenties

Houdt u het hoofd koel in crisissituaties? Handelt u zelfverzekerd en empathisch? En verkrijgt u de juiste (hoeveelheid) informatie? Dan bent u een geboren bijstandsverlener.

  • U houdt stand bij het opvangen van zware trauma’s en slachtoffers, of bij onredelijke verzoeken. En u blijft emotioneel stabiel.
  • U vertaalt een noodoproep snel naar feiten of incidenten. En komt meteen met oplossingen op de proppen.
  • U plant en organiseert als de beste.
  • U voelt mee met het slachtoffer en stelt hem tegelijk gerust. Uw duidelijke communicatie zet anderen aan tot actie.
  • U begeleidt en adviseert slachtoffers. En legt de mogelijkheden, voorwaarden en risico’s van de bijstandverlening uit.
  • U gaat accuraat te werk bij dossierbeheer en gegevensverwerking.
  • U raadpleegt en verwerkt snel en nauwkeurig data in de ICT-beheersystemen.
  • U werkt perfect alleen, maar houdt ook van teamwerk. U leert uit feedback en deelt uw kennis graag met collega’s.
  • U communiceert vlekkeloos in het Nederlands en zeer goed in het Frans. Kent u ook Engels? Dan hebt u een troef in handen.

uw doorgroeikansen

  • U kunt u verder specialiseren voor het opvangen van complexere oproepen. U kunt u ook verder verdiepen in technische expertise of u oriënteren naar de job van schadebeheerder. U kunt ook doorstromen naar diverse commerciële functies.
  • En als u sterk bent in het coachen van collega’s, kan u ook teamleader worden.

uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als bijstandsverlener het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U haalt alles uit de kast om slachtoffers goed op te vangen. U communiceert warm en klantvriendelijk. U reageert snel en betrouwbaar. En u biedt instant oplossingen op elke klantenvraag.
  • U denkt en handelt oplossingsgericht bij elk telefonisch contact.
  • U hebt een sterk inlevingsvermogen en drukt u professioneel uit via mail en telefoon.
  • U communiceert vlot in verschillende talen.
  • U bent snel weg met nieuwe computertoepassingen en hebt een sterke e-awareness. Verschillende beeldschermen, scenario’s en informatiestructuren? Die combineert u vlot.
  • U staat sterk in uw schoenen. En blijft zen bij piekmomenten, verschillende oproepen en uiteenlopende ongevallen.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

Leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More

Hoe zinvolle uitspraken doen over de toekomst in uw organisatie?

“Future search!” Bent u op zoek naar wat de toekomst voor uw organisatie brengt? Alleen komt u er niet meer!  In search of “Future search”? Marvin Weisbord legt in Future Search uit dat “getting stakeholders in the room” u het...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More