Jouw missie in de job

Jouw job is veelzijdig. Je verzamelt nuttige en relevante informatie bij alle betrokken partijen. Je onderzoekt de oorzaken en omstandigheden van de schadegevallen grondig om een correcte inschatting van de schade te maken – lichamelijk en/of materieel. Je onderhandelt over schaderegelingen in het gemeenschappelijk belang van de verzekeringsonderneming en de betrokken partijen. Belangrijk hierbij is om alle gevraagde onderzoeken uit te voeren en de rapporten op te stellen binnen de gestelde termijnen zodat het schadegeval efficiënt afgehandeld wordt.

Jouw opdrachten

Je bent tegelijk een speurneus en een deskundige in het beoordelen van schadegevallen.

  • Je onderzoekt en analyseert een schadedossier grondig en kritisch; je schat de materiële en/of lichamelijke schade in en rapporteert nauwgezet binnen de afgesproken termijnen.
  • Dit betekent dat je de baan opgaat en de betrokken partijen bezoekt: klanten, tegenpartijen, getuigen en tussenpersonen, enz. Je verzamelt tijdens je onderzoek relevante informatie en bewijsstukken zodat de aansprakelijkheid/aansprakelijkheden duidelijk worden.
  • Je ontleedt met deze gegevens de aansprakelijkheid en beoordeelt de dekking van de verzekeringspolissen. Bij een vermoeden van fraude, informeer je de aangewezen diensten, en zodoende garandeer je de correcte toepassing van de polis.
  • Vervolgens onderhandel je de schaderegelingen met oog voor de belangen van de verzekeringsonderneming én de betrokken partijen. Je bepaalt de schadevergoedingen en vergoedt de rechthebbenden binnen de grenzen van je bevoegdheid.
  • Je draagt het dossier over aan de schadebeheerders voor de finale afronding.
  • En je blijft beschikbaar voor technisch advies, ook aan andere tussenpersonen, indien nodig.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met verzekeringsactiviteiten en schadebeheer niet-leven voor auto-, brand- of diefstalschade.
  • Je kent de basiswetgeving verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer en aanverwante juridische en financiële aspecten.
  • Je hebt een grondige technische kennis om schadebeoordelingen van auto-ongevallen, branden, enz… te kunnen uitvoeren.
  • Je inspecteert schadedossiers met een kritische en nauwgezette blik, vanuit verschillende invalshoeken, dankzij je ervaring en kennis. Je hebt hierbij een scherpe neus voor fraude. In je rol als inspecteur hanteer je verschillende inspectie- en onderzoekstechnieken, diepte-interviews, rapporterings- en calculatietechnieken.
  • Je werkt accuraat met cijfers en berekent vergoedingen correct.
  • Je werkt systematisch en kwaliteitsvol aan jouw inspectiedossiers.
  • Je werkt ook vlot met ICT-beheersystemen.
  • Je bent assertief, zakelijk en ad rem – zowel telefonisch als via e-mail.
  • Je begeleidt klanten in het begrijpen van aansprakelijkheid, dekking, procedures, schadebeoordelingen en weigeringen.
  • Je vangt klachten op en zoekt mee naar oplossingen.
  • Je onderhandelt over schaderegelingen en vergoedingen.
  • Je hebt een goed inlevingsvermogen en je blijft in balans bij confrontaties met zware slachtoffers, verlies en schadegevallen.
  • Je hebt een verzorgd voorkomen in deze contactfunctie en straalt vertrouwen en deskundigheid uit.
  • Je werkt zelfstandig en bent tegelijk een teamplayer. Je staat open voor feedback en helpt spontaan je collega’s door uw technische kennis ter beschikking te stellen.
  • Je beheerst de beide landstalen zeer goed. Een basiskennis Engels is een pluspunt.

Jouw doorgroeikansen

Als schade-inspecteur kan je doorgroeien, hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Verdiep je verder in complexe schadedossiers.
  • Verrijk je ervaring binnen andere types technische expertise of andere verzekeringstakken.
  • Specialiseer je in bepaalde risico’s en de preventie ervan.
  • Stroom door naar diverse commerciële functies.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s, kan je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Jouw verzekeringstechnische expertise in het analyseren, beoordelen en calculeren van schadegevallen blijft belangrijk in jouw functie.
  • Je hebt een sterke e-awareness en bent snel weg met nieuwe ICT-applicaties. Er is immers een sterke automatisering in het schadebeheerproces en Insurtech supportsystemen en AI-technologie worden meer en meer gebruikt. De klant neemt zelf ook een aantal taken ter harte zoals het online aangeven van schade, registreren en aanpassen van gegevens, opvragen van informatie of documentatie. Dit betekent ook dat er tijd vrijkomt voor complexe dossiers en voor gepersonaliseerd advies.
  • Je blijft bij met evoluties in data analytics voor de analyse en evaluatie van schade, de bepaling van de vergoeding, de identificatie van risico’s en mogelijke fraude.
  • De klant zelf is steeds beter geïnformeerd, mondiger en veeleisender. In jouw functie is het bijgevolg belangrijk dat je klantgericht denkt en handelt zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
  • De communicatie met de klant gebeurt nu via meerdere kanalen en er wordt ook aandacht besteed aan snellere reactietijden naar de klant toe. Daarom is het noodzakelijk dat je je digitale skills blijft ontwikkelen en je je communicatiestijl aanpast aan verschillende communicatiekanalen (aan de telefoon, via e-mail of online), ook in het Engels.
  • Je denkt oplossingsgericht en handelt vanuit een sterke ‘risk en compliance awareness’.
  • Verder werk je actief mee aan de optimalisering van werkprocessen, het integreren van nieuwe regelgevingen voor risicobeheer, security, fraudepreventie, enz. in nieuwe procedures en aan digitaliseringsprojecten die gericht zijn op klantgerichtheid, efficiëntie en kostenbesparingen.
  • Je werkt vlot met dashboards, KPI’s en visualiseringstechnieken.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More