Uw missie in de job

Uw job zit vol afwisseling. U verzamelt nuttige en relevante gegevens bij de betrokken partijen van schadegevallen. U spit de oorzaken en omstandigheden grondig uit om een correcte inschatting van de schade te maken – lichamelijk en/of materieel. U onderhandelt over schaderegelingen in het belang van de verzekeringsonderneming en de betrokken partijen. U houdt zich voor alle nodige onderzoeken stipt aan de gestelde termijnen en rapporteert efficiënt om het schadegeval vlot af te handelen.

Uw opdrachten

U bent een expert in de beoordeling van schadegevallen en graaft daarvoor diep.

  • U analyseert een schadedossier met diepgaande en kritische blik. Zo schat u de materiële en/of lichamelijke schade, en werkt u het dossier af. U onderzoekt uw zaken tot op het bot en rapporteert nauwgezet binnen de termijn.
  • U gaat zelf langs bij de betrokken partijen. U bezoekt dus klanten, tegenpartijen en getuigen om relevante gegevens en bewijsstukken te verzamelen. Zo bepaalt u wie aansprakelijk is.
  • U ontleedt met deze gegevens de aansprakelijkheid en beoordeelt de dekking van de verzekeringspolissen. Ruikt u fraude? Dan brengt u de aangewezen diensten op de hoogte, zodat de polis correct wordt toegepast.
  • U onderhandelt schaderegelingen met oog voor de belangen van de verzekeringsonderneming én de betrokken partijen. U stelt de schadevergoedingen vast binnen uw bevoegdheden.
  • U hevelt de dossiers over aan de schadebeheerders voor de finale afronding. En staat hen bij als zij (of andere tussenpersonen) technisch advies bij hun taak nodig hebben.

Uw competenties

U hebt een achtergrond in verzekeringsactiviteiten en kent schadebeheer niet-leven voor bijvoorbeeld auto-, brand- of diefstalschade op uw duimpje.

  • U hebt de basiswetgeving verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer onder de knie, net als de verwante juridische en financiële aspecten.
  • U hebt zich verdiept in schadebeoordeling van auto-ongevallen, brand, … en beschikt dus over een grondige technische kennis.
  • U inspecteert schadedossiers met een kritische en nauwgezette blik, en vanuit verschillende invalshoeken – dankzij uw ervaring en opgedane kennis. U spot fraude van kilometers ver. In uw rol als inspecteur past u verschillende inspectie- en onderzoekstechnieken, en rapporterings- en berekeningsmethodes toe. U neemt ook diepte-interviews af.
  • U verwerkt cijfers nauwgezet en berekent vergoedingen correct.
  • U behandelt uw inspectiedossiers met de nodige systematiek en kwaliteit.
  • U hanteert dus ook ICT-beheersystemen met gemak.
  • U hebt een assertieve, professionele en gevatte stijl – zowel telefonisch als via e-mail.
  • U loodst klanten door de procedures, schaderegelingen of weigeringen zodat ze die helder voor ogen krijgen.
  • U pikt klachten op en denkt oplossingsgericht mee.
  • U onderhandelt over schaderegelingen en vergoedingen.
  • U bent empathisch. Toch laat u zich niet uit uw lood slaan als u wordt geconfronteerd met verlies, ernstige verwondingen en schadegevallen.
  • U komt altijd piekfijn voor de dag. Zo straalt u in deze contactfunctie professionaliteit en vertrouwen uit.
  • U functioneert autonoom, maar voelt zich ook thuis in een team. U krijgt graag feedback en staat zelf met plezier uw collega’s bij met technisch advies.
  • U spreekt perfect Nederlands en heel goed Frans. Beheerst u ook wat Engels? Dan hebt u een streepje voor.

Uw doorgroeikansen

Als schade-inspecteur kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Verdiep u verder in complexe schadedossiers.
  • Verrijk u binnen andere types technische expertise of verzekeringstakken.
  • Spits u toe op bepaalde risico’s en preventie ervan.
  • Stroom verder door naar een commerciële functie.

Bent u een geboren coach voor uw collega’s? Laat u dan opmerken als teamleader.

Uw Competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als schade-inspecteur het best over deze vaardigheden en troeven.

  • U bent volop gefocust op de klant en behandelt hem met commerciële panache. U handelt professioneel en ad rem.
  • U reageert vlug, kernachtig en helder op vragen van klanten. U stuurt hen daadkrachtig naar een goed begrip van aansprakelijkheid, dekking en onderzoeksprocedures, maar ook schadebeoordeling en vergoedingen.
  • U bent een doorgewinterde technische expert, denkt oplossingsgericht en handelt altijd met de risico’s en regelgeving in uw achterhoofd.
  • U communiceert vlot en professioneel – zowel aan de telefoon als via e-mail. En dat ook in het Engels.
  • U hebt nieuwe apps snel onder de knie en hebt een sterke e-wareness.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

Leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

De informatie-professional, een job van de toekomst, of een kerncompetentie voor de meesten van ons?

De competentie om relevante informatie te verzamelen, te verwerken en te presenteren is in een toenemend aantal jobs een verwachting, en zelfs een vereiste. Hoe kan deze kerncompetentie ‘verzamelen, verwerken en presenteren van data’ aangeleerd, onderhouden...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Digitalisering Insurance, een historische opportuniteit voor de sector, volgens Belfius Insurance

Digitalisering en verdere automatisering. De toekomst is nu! Eric Kleijnen, CEO Belfius Insurance gaf op 3/3/2016 voor Trends magazine en het aanwezige publiek zijn visie op de toekomst van de verzekeringsondernemingen, waaronder de  ‘digitalisering’,...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More