Jouw missie in de job
Als team leader sta je in eerste lijn voor het coördineren en begeleiden van je afdelingsactiviteiten en voor het motiveren van je eigen team met als doel de operationele doelstellingen met betrekking tot kwaliteit en efficiëntie te garanderen.
Jouw opdrachten
- Je coördineert, organiseert, plant en bepaalt de prioriteiten op korte termijn van de verschillende activiteiten van jouw team, in samenspraak met je leidinggevende. Je zorgt er zo voor dat de gewenste service in de afgesproken termijn aan de klant (externe en interne) geleverd wordt.
- Je waakt ook over de goede functionering, de opleiding en de ontwikkeling van elke individuele medewerker en van jouw team als geheel.
- Je assisteert jouw team met de besluitvorming in complexe dossiers met grote financiële gevolgen. Je brengt je expertise in en je formuleert adviezen op basis van je technische kennis en domeinexpertise.
- Je stuurt je medewerkers bij op korte termijn om zo de gewenste service blijvend te garanderen op basis van de afgesproken KPI’s (Key Performance Indicators) en de reportinganalyses.
- Je bevordert en stimuleert de informatie- en kennisuitwisseling tussen de interne medewerkers, evenals het verspreiden en communiceren van informatie vanwege de directie.
- Je bepaalt zowel de individuele als de teamobjectieven en evalueert de prestaties. Je neemt deel aan rekrutering van nieuw talent.
- Je treedt op als centraal contact- en referentiepersoon bij technische vragen voor de andere diensten met als doel het imago als partner te verstevigen.
Jouw competenties
- Je hebt kennis van teammanagement en van het vakdomein waarin je actief bent.
- Je werkt vlug en correct met cijfers en rapporteert KPI’s en dashbord informatie.
- Je communiceert efficiënt en overtuigend. Je inspireert door het goede voorbeeld te geven.
- Je hebt ervaring in team management en je bent in staat om een team naar een gemeenschappelijk doel te leiden.
- Daarnaast ben je ook de coach van jouw team: je begeleidt, ondersteunt, geeft concrete feedback en stuurt bij. Je hebt oog voor ieders talent en je bevordert teamwerk met oog voor diversiteit in jouw team.
- Omdat verandering en ontwikkeling zich permanent voordoen is het implementeren van veranderingstrajecten een belangrijk aspect van je functie. Je neemt actief deel aan deze veranderingstrajecten, je creëert een positieve attitude ten aanzien van verandering en je zorgt voor de vereiste informatie- en kennisoverdracht om de gewenste verandering mogelijk te maken. Je hebt uiteraard ook aandacht voor de wendbaarheid en weerbaarheid van je eigen team en je onderneemt gepaste initiatieven om deze te versterken.
Jouw doorgroeikansen
Met je management- en people skills kan je als team leader doorgroeien naar een hogere leidinggevende functie binnen jouw eigen of een andere afdeling.
Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst
- Je geeft leiding aan medewerkers die steeds meer autonoom, plaats- en tijdsonafhankelijk werken (in systemen van tele- of thuiswerk). Dit betekent dat je je medewerkers vaker zal aansturen op afstand en online.
- Van jou wordt ook gevraagd dat je meewerkt aan oplossingen voor diverse, gelijktijdige uitdagingen zoals: de introductie van wijzigende businessmodellen met nieuwe verzekeringsproducten, diensten en distributiekanalen, de toenemende druk vanuit regelgeving met als gevolg verplichte controles, de verdere digitalisering en implementatie van gespecialiseerde insur- en fintech systemen en technologieën, het werken met multichannel contactvormen, het experimenteren met vernieuwende organisatieconcepten en werkmethoden, het omgaan met diversiteit in teams enz. Het vraagt van jou een open mindset tegenover verandering en de capaciteit om weerstand bij de medewerkers adequaat op te vangen.
- Je ontwikkelt een aangepaste leidinggevende en coachingstijl gericht op participatie, co-creatie en waardering van ieders inbreng en eigenheid. Snel, direct en informeel feedback geven is van belang. Zo ondersteun je jouw medewerkers in hun functioneren, competentieontwikkeling, weerbaarheid en zelfredzaamheid. Je bent je ook bewust van het belang van well-being in je team.
- Je blijft op de hoogte van nieuwe managementtechnieken zoals: werken met data-analyses, dashboards, KPI’s, MIS, …
- Je blijft ook bij op vlak van regelgeving, controle- en rapporteringsvereisten, risk management, compliance, data security, fraudedetectie.
- Vanuit jouw rol faciliteer je mee veranderingsprojecten waarbij de focus ligt op het verhogen van de productiviteit door kostenbeheersing, automatisering en digitalisering.
- Engels is je werktaal.
Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:
- graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
- open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
- open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
- veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
- de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.
Learn and Evolve – met Fopas
Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.