Hoe leren we ideaal gezien:

Volgens de 70 – 20 – 10 regel. Dit is een gemiddelde.

70% doing the job : al doende leren; op de werkplaats > bij elke nieuwe taak of job.Al_doende_leren

20% sociaal : leren van anderen: intervisie, uitwisselingen > bij ouderen ligt dit percentage hoger.

Sociaal_leren

10% formeel : klassieke opleidingen; groepsopleidingen; e-learning; bij jongeren ligt dit percentage hogerKlassikaal_leren.

In de realiteit variëren deze percentages ook naar organisatiestructuur & cultuur.

In_de_realiteit_leren

In de toekomst winnen allerlei social media & apps terrein.

Leren_in_de_toekomst

Lunch_and_learn

 

Om de Nieuwe Lerende Werkplaats gestalte te geven zijn er nieuwe functies, zoals Information Designers, Job Aid Designers, Content Curators, Team facilitatoren, Community Managers, …

Maar ook aangepaste competenties, met name diegene die sociaal en persoonlijk leren op continue basis mogelijk maken, zoals: sociaal netwerken, advies en feedback vragen en geven, discipline & planning, kennisdelen, …

Werkplaats_leren

Inspiratie: presentatie Brantjes & Van der Voorde; Next Learning 2016