Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt met NWOW, het nieuwe werken.
Heeft de onderneming van morgen dan geen leidinggevenden meer nodig? Jawel. Hij speelt een sleutelrol in het zelfleiderschapsverhaal. Om een superleader te zijn spelen volgende competenties:
- Coach medewerkers zichzelf te leiden, geef constructieve feedback, instrueer vaardigheden.
- Inspireer medewerkers en team rond collectieve doelen, prioriteiten en waarden. •
- Ondersteun het team door naast externe aanmoediging, ook interne mogelijk te maken
- Vraag bijvoorbeeld: ‘Wanneer wilt u dit klaar hebben?’ of ‘Hoe vind u dat u het gedaan hebt?’ Treed op als rolmodel
Om als medewerker zelfsturend te worden zijn volgende competenties alvast van tel:
- Observeer uzelf, bepaal uitdagende doelen voor uzelf, plan, voer uit, evalueer en beloon uzelf voor goed werk
- Koppel iets aangenaam aan vervelende taken
- Praat positief over uzelf
Sources :
- Interview met mr. G. Volders, directeur Ascento, in La Libre : Le self-leadership cela s’apprend et se développe.
- Whitepaper Antwerp Management School; gratis download via Ascento.be (28 pag.; NL)
*** Foto: Jesse Segers, professor leiderschap en organisatiegedrag aan de Antwerp Management School