1. Het Internet consulteren (googelen dus) bij elke mogelijke vraag die u zich stelt:
    Dit is eerder nefast voor de eigen geheugenwerking, zeker het lange termijn geheugen en zelfs dat op korte termijn (Wat was het synoniem alweer dat ik zopas opzocht?).
  2. Technologische problemen allerhande op het moment dat het ècht niet uitkomt, en dan vooral bij thuiswerken. Falende connecties tussen toestellen of erger de toestellen zelf laten u net dan in de steek als u absoluut niet zonder kan. U bent ze kwijt: voorbereidingen, het document met de goede lay-out, berekeningen, oefeningen, huiswerk… ze zijn weg! En het is niet de schuld van de hond!
  3. Trainers en andere gebruikers die niet mee evolueren met de technologische mogelijkheden en het ‘doen omdat het moet’. Hun documenten opgesteld in lange zinnen, met te veel zware foto’s vragen tijd, tijd om te downloaden, wat hen het goede excuus geeft dat de digitale leerevolutie nog in zijn kinderschoenen staat en nog niet echt werkt … (voor hen, dus).
  4. Afleidingen allerhande die de aandacht op de leerstof onderuithalen:
    Hoe online leren combineren met ‘looks’ naar Facebook, sms, what’s app, twitter, … (Doet u het niet dan hebt u achteraf eens zoveel inhaalwerk !).
  5. Punt 5 is voor u! Wat is een aandachtspunt voor u?
    Erover nadenken is ook al goed 🙂