Uw missie in de job

Als beheerder Leven/Gezondheid – Particulieren ontfermt u zich over het beheer van klantenpolissen. U doet het allemaal:

  • offertes opmaken;
  • polissen administratief en technisch voorbereiden;
  • klantendossiers beheren – meer bepaald levens- en gezondheidsverzekeringen voor particulieren.

Uw opdrachten

De klanten rekenen op u. Vertrouwen u. U bent de eerste die ze bellen voor advies over de verschillende verzekeringspolissen in hun portefeuille.

  • U luistert met een kennersoor naar de wensen van uw klant. En adviseert hem de juiste verzekering.
  • U stemt uw offerte af op de opgestelde verzekeringsprocedures en de gekozen waarborgen.
    • U evalueert de mogelijke risico’s – al dan niet samen met de productie-inspecteur.
    • U bepaalt de medische en technische acceptatievoorwaarden en de premiezetting.
    • U verzamelt en controleert alle gegevens en certificaten.
    • U bundelt alle relevante informatie.
    • U vraagt juridisch of fiscaal advies als dat nodig is.
  • U vervolledigt de polissen met de bijvoegsels en reglementen die nodig zijn voor de gekozen waarborgen. En stuurt alles samen naar de klant voor ondertekening.

Tekent uw klant de polis? Dan blijft u het aanspreekpunt voor de verzekeringen Leven/Gezondheid van de klant of tussenpersoon. U geeft advies bij elke vraag en formuleert een oplossing binnen zijn deadline.

  • U houdt alle informatie up-to-date en verwerkt alle gegevens met de beheersystemen: u opent nieuwe zaken, wijzigt contractuele situaties en voert vereffeningen uit.
  • U overziet het interne verkeer en regelt de communicatie met alle interne en externe betrokkenen. Zo garandeert u een tijdige en correctie informatie-uitwisseling – zowel juridisch en fiscaal als actuarieel en financieel. En blijft elk dossier Leven/Gezondheid optimaal verzekerd.

Uw Competenties

  • U kent uw weg in het verzekeringswezen en in de verzekeringswetgeving.
    • Verzekeringsproducten hebben voor u weinig geheimen.
    • Verzekeringstechnische zaken uitpluizen? U ziet het als een uitdaging: van levensverzekering en gewaarborgd inkomen tot arbeidsongevallen- en ziekteverzekeringen, en van de juridische en fiscale tot de actuariële en financiële aspecten.
    • Professioneel verzekeringsadvies geven is uw ding.
  • U balt informatie snel samen. En vertaalt cijfers gemakkelijk naar duidelijke analyses. Een situatie van een particuliere klant? Die analyseert u en vat u helder samen in risico’s voor de klant en voor de maatschappij. Uw scherp analytisch vermogen en degelijk inzicht helpen u om fraude te voorkomen.
  • U denkt vooruit en werkt altijd naar een oplossing.
  • U hebt een zesde zintuig voor de wensen van klanten: u verplaatst zich gemakkelijk in hun leefwereld en voelt zo aan wat ze nodig hebben. Verzekeringsproducten en dienstverlening? Die verkoopt u al adviserend. Waarbij u altijd kwaliteit levert.
  • U zet geen cijfer of letter verkeerd in de ICT-beheersystemen, zoals rekenbladen en databanken. Administratie en dossierbeheer hebt u dan ook in de vingers. Ordelijk en gestructureerd zijn twee etiketten die u op het lijf geschreven staan.
  • U werkt graag zelfstandig, maar speelt ook graag in team. U springt in voor collega’s en deelt met plezier uw kennis en expertise. Constructieve feedback? Daaruit leert u.
  • U communiceert vlot en helder en hebt een scherp inlevingsvermogen.
  • U spreekt vloeiend Frans en trekt uzelf uit de slag in het Engels.

Mogelijke doorgroeikansen

Als beheerder Leven/Gezondheid – Particulieren kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Groei door als expert in complexere klantendossiers.
  • Stroom door naar verschillende commerciële functies.
  • School uzelf bij tot specialist in specifieke verzekeringstechnische materies.
  • Evolueer naar schadebeheer of productontwikkeling.
  • Coach collega’s als teamleader. Of groei door naar een leidinggevende functie dankzij uw management- en people skills.

Uw Competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als beheerder Leven/Gezondheid – Particulieren het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U stelt zichzelf in de plaats van de klant, zet uw commerciële feeling in en handelt zakelijk en ad rem.
  • U beantwoordt klantenvragen duidelijk en concreet.
  • U tovert problemen om naar oplossingen en handelt met risk en compliance awareness.
  • U communiceert professioneel via mail en telefoon – ook in het Engels.
  • U hebt nieuwe ICT-applicaties snel in de vingers en bent bij de pinken op het vlak van e-awareness.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

 

Leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Muhammed: Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar) for Fopas Observo

Meer lezen over de job Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar): missie en opdrachten, competenties nu en in de toekomst, doorgroeimogelijkheden
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

De informatie-professional, een job van de toekomst, of een kerncompetentie voor de meesten van ons?

De competentie om relevante informatie te verzamelen, te verwerken en te presenteren is in een toenemend aantal jobs een verwachting, en zelfs een vereiste. Hoe kan deze kerncompetentie ‘verzamelen, verwerken en presenteren van data’ aangeleerd, onderhouden...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Hoe overleven in de VUCA wereld?

De wereld waarin we leven is beweeglijker,  er zijn minder zekerheden, is complexer en minder éénduidig dan vroeger. Dit wordt ook wel aangeduid als VUCA (een militaire term), wat staat voor de eerste letters van deze begrippen. Om in de VUCA wereld te overleven...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More