Jouw missie in de job

Een verzekeringsonderneming kan niet zonder kwaliteitsvolle en betrouwbare werkmethodes en procedures. Want daarmee staat of valt de tevredenheid van de interne en externe klanten. Je staat borg voor die kwaliteit, dankzij doorgedreven controles en evaluaties.

Jouw opdrachten

  • Je speelt een sleutelrol bij de bewaking en verscherping van normen en procedures op het vlak van kwaliteit en veiligheid.
  • Daarvoor voer je diverse controles uit in verschillende diensten of entiteiten. Je screent en optimaliseert hun activiteiten en prestaties, polissen en dossiers. Daarbij herken je mogelijke risico’s en schat je ze juist in. En zie je toe op de naleving van reglementeringen.
  • Je beoordeelt de betrouwbaarheid en beveiliging van gegevens en de toegangscontrole. Je evalueert meldingen via controle- en opvolgingssoftware.
  • Je vlooit polissen en dossiers boekhoudkundig en financieel-technisch uit. Daarbij zie je toe op de naleving van de reglementering en op correcte betalingen.
  • Je spoort eventuele fraudes, inbreuken op de beveiliging van systemen en de privacy van datagegevens op.
  • Op basis van al die assessments maak je rapporten met de nodige statistieken en commentaren. In de rapporten vestig je ook de aandacht op kritieke aandachtspunten en problemen, trek je conclusies en formuleer je adviezen aan het management om tijdig bij te sturen. Je houdt bijkomend de digitale dashboards up-to-date.
  • Jouw collega’s doen een beroep op je kennis en ervaring bij vragen over kwaliteit, procedures en risicopreventie.

Jouw competenties

  • Je bent thuis in kwaliteitsmanagement en interne controle – door opleiding, certificering of professionele ervaring.
  • Je bent vertrouwd met data-analyse, de opmaak en interpretatie van statistieken, financiële onderwerpen, reglementering, …
  • Je schat risico’s én hun gevolgen correct in.
  • Je slaagt erin om een massa kritische informatie te analyseren, interpreteren en beoordelen. Je maakt rapporten voor het management met jouw conclusies en onderbouwde adviezen en je registreert informatie in digitale dashboards.
  • Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen, databanken en specifieke applicaties voor jouw werkdomein.
  • Je ordent je taken en stelt de juiste prioriteiten zodat de planning nooit in het gedrang komt.
  • Discretie en betrouwbaarheid staan voorop wanneer je werkt met kritieke of gevoelige data.
  • Tijdens jouw assessments benader je management en collega’s diplomatisch en professioneel. Op die manier win je almaar meer hun vertrouwen.
  • Omdat je assertief en overtuigend communiceert, maak je meteen de wederzijdse verwachtingen duidelijk. Dat zorgt voor resultaatgericht en kwaliteitsvol werk.
  • Je functioneert perfect zelfstandig en werkt graag in team met andere professionals, ook in een digitale, online werkomgeving.
  • Je communiceert vlot in het Nederlands, Frans, en Engels als dat de voertaal is van een dienst of entiteit.

Jouw doorgroeikansen

Als quality manager kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Wil je je verdiepen in je vak? Focus dan op specifieke controledomeinen.
  • Leg je verder toe op data-analyses of de bouw van krachtige controlemechanismen.
  • Zin in een nieuwe uitdaging? Zet de stap naar audits of ga voor een verzekeringstechnische functie zoals schade-inspecteur gebouwen, preventie- of risico-inspecteur. Of groei door naar een managementpositie.
  • Word coach van je collega’s en sta in voor de werkorganisatie en de oplossing van complexe problemen.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je houdt de vinger aan de pols van kwaliteitsmanagement, procedures en regelgeving.
  • Meten is weten. En digitalisering troef. Daarom is het noodzakelijk dat je je aanpast aan digitale ontwikkelingen.
  • Jouw sterke ICT-skills – ook met gespecialiseerde applicaties – verzekeren je groeiperspectieven.
  • Je communiceert vlot in het Engels, steeds vaker de professionele voertaal in een internationale context.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More