Jouw missie in de job

Als onderschrijver is het je taak om onverantwoorde risico’s voor je verzekeringsonderneming te vermijden. Bij deze taak spreek je vooral je analytisch oordeelsvermogen aan.

Jouw opdrachten

Je beoordeelt kritisch welke risico’s de verzekeringsmaatschappij accepteert.

  • Je analyseert offerteaanvragen van klanten of tussenpersonen.
    • Je schat de verzekerbare risico’s correct in, op technisch en commercieel vlak, en doet dit binnen de contouren van de acceptatiepolitiek.
    • Je waakt zo over de portefeuillerendabiliteit en vermijdt onverantwoorde risico’s voor de onderneming.
  • Na de beoordeling onderschrijf en tarifeer je de correct ingeschatte risico’s. Daarnaast bepaal je de concrete acceptatievoorwaarden – al dan niet samen met de preventie- of risico-inspecteur.
  • Je analyseert en evalueert nieuwe risico’s voorgesteld door de commerciële afdeling en waakt zo over een gezond en rendabel portefeuillebeheer.
  • Je onderhandelt met tussenpersonen en producenten over de premies en voorwaarden bij offertes. Je houdt hierbij rekening met enerzijds de klantenbehoeften en anderzijds de geldende marges, procedures en acceptatieregels van de verzekeringsonderneming.
  • Je stelt vervolgens de bijvoegsels op, op basis van de analyses en de acceptatiepolitiek. En je controleert alle relevante informatie, zodat deze correct wordt verwerkt.
  • Je bezorgt de beheerders nuttige informatie zodat zij correcte polissen, bijvoegsels en reglementen kunnen opstellen.
  • Je bent het aanspreekpunt voor interne medewerkers, tussenpersonen en makelaars. Je communiceert dan ook duidelijk met alle betrokken partijen. En je garandeert dat alle informatie nauwkeurig en tijdig bij de juiste mensen is – met een perfect dossier en een tevreden klant als resultaat.

Jouw competenties

  • Je bent thuis in het verzekeringswezen en de verzekeringswetgeving. Je hebt een goede kennis van verzekeringsproducten en van mogelijke risico’s om professioneel advies te kunnen verlenen.
  • Je leest snel en onthoudt de essentie van informatie om tot de kern van de zaak te komen. Je bent sterk analytisch en cijfermatig aangelegd. In je functie is het immers belangrijk dat je de situatie van de klant zeer goed analyseert om onverantwoorde risico’s te kunnen detecteren, zowel voor de klant als voor de maatschappij, en om fraude te voorkomen.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht en proactief.
  • Je werkt accuraat met ICT-beheersystemen, en je bent tegelijk ordelijk, gestructureerd en sterk in dossierbeheer.
  • Je werkt graag zelfstandig en bent tegelijk een teamplayer. Je staat open voor constructieve feedback, springt in voor collega’s en samen delen jullie kennis en expertise.
  • Je communiceert vlot en duidelijk en hebt een scherp inlevingsvermogen.
  • Je hebt een zeer goede kennis van het Frans en een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als onderschrijver kan je doorgroeien, zijwaarts groeien of omhoogklimmen.

  • Groei uit tot expert en neem complexere klantendossiers en risico’s voor je rekening.
  • Stroom door naar een commerciële functie.
  • Word specialist in specifieke verzekeringstechnische materies.
  • Evolueer naar een functie in schadebeheer of productontwikkeling.
  • Word teamleader als je sterk bent in het coachen van collega’s. Later, op basis van je management- en people skills kan je doorgroeien naar een leidinggevende functie.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Jouw verzekeringstechnische deskundigheid in het analyseren en beoordelen van te onderschrijven risico’s blijft belangrijk.
  • Je hebt een sterke e-awareness en bent snel weg met nieuwe ICT-applicaties. Er wordt nu immers meer gebruik gemaakt van nieuwe platformen die dienen als draaischijf tussen verschillende betrokkenen (beheerders, experts, makelaars) en van data analytics, nieuwe types van data- en informatiebronnen en -platformen. Er wordt ook meer ingezet op insur- en fintech supportsystemen en AI-technologie.
  • De communicatie met diverse betrokkenen gebeurt nu via meerdere kanalen. Er wordt ook aandacht besteed aan snellere reactietijden naar de klant toe. Daarom is het belangrijk om je digitale skills te ontwikkelen en om je taal- en schrijfstijl aan te passen aan verschillende communicatiekanalen (aan de telefoon, via e-mail of online).
  • Verder werk je actief mee aan de optimalisering van werkprocessen, zoals Excellence programma’s, Lean Management en Agile werken. Je werkt ook mee aan het integreren van nieuwe regelgevingen voor risicobeheer, security, fraudepreventie, enzovoort in nieuwe procedures en aan digitaliseringsprojecten die gericht zijn op klantgerichtheid, efficiëntie en kostenbesparingen.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht met een sterke risk en compliance awareness.
  • Je werkt met dashboards, KPI’s en visualiseringstechnieken.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Muhammed: Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar) for Fopas Observo

Meer lezen over de job Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar): missie en opdrachten, competenties nu en in de toekomst, doorgroeimogelijkheden
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

Digitale transformatie en jobevolutie

Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs? Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen. Impact van de...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Zelfsturing & -organisatie in de sector

Evolutie in de organisatie van het werk Zelfsturende teams – een topic dat in toenemende mate zijn intrede doet in de verzekeringssector. In het verre verlengstuk ervan kan inspiratie gevonden worden in de organisatieprincipes van Ricardo Semler, CEO Semco...
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More