Jouw missie in de job

Je bewaakt de continuïteit en de prestaties van de ICT-apparaten en hun softwaresystemen. Hoe ? Door een voortdurende monitoring van het computerpark en de randapparatuur en een snelle interventie bij incidentmeldingen.

Jouw opdrachten

Zo bewaak je de ICT-apparaten en softwaresystemen:

  • Door de ICT-apparatuur te monitoren, zorg je ervoor dat het computerpark en de randapparatuur performant blijven zodat de gebruikers hun opdrachten kunnen uitvoeren.
  • Je blijft bij de pinken, zodat je snel reageert bij foutmeldingen of incidenten. Je lost problemen op en verleent individuele bijstand als dat nodig is. Resultaat ? Een goede service en een tevreden gebruiker. Tegelijk verhoog je de zelfredzaamheid van de gebruiker dankzij jouw tips en goede raad bij het gebruik van hun ICT.
  • Complexe of risicovolle storingen? Je contacteert je teamverantwoordelijke of roept de hulp in van de systeem- of infrastructuur specialisten. Zo voorkom je terugkomende problemen of een totale breakdown. En garandeer je mee de duurzame en betrouwbare werking van de ICT-systemen en -infrastructuur.
  • Je bereidt work packages of batchwerken voor zodat deze correct worden uitgevoerd en het systeem niet overbelast raakt.
  • Je registreert de uitgevoerde interventies en zorgt dat accurate informatie beschikbaar is in real time voor verdere opvolging of interventies. Je geeft advies bij veelvuldig terugkerende incidenten.

Jouw competenties

  • Je hebt een goede kennis van de ICT-apparatuur en inzicht in de bijbehorende systemen en infrastructuurelementen.
  • Je weet wat verzekeringsmaatschappijen doen en welke producten en diensten ze aanbieden. Hierdoor ken je het belang van goedwerkende ICT-systemen en infrastructuur voor een professionele dienstverlening.
  • Je bent aandachtig en werkt precies. En dankzij de monitoring reageer je snel op ICT-problemen.
  • Dankzij jouw ICT- en navigatievaardigheden behoud je het overzicht over meerdere beeldschermen met gestructureerde informatie en incidentmeldingen.
  • Je blijft rustig en behoud het overzicht bij een impactvol ICT-incident.
  • Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team. Je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag jouw kennis met collega’s.
  • Jouw mails zijn helder, to the point en gestructureerd. Vooral als je rapporteert over de geleverde service en vastgestelde incidenten.
  • Je spreekt en schrijft correct in de 2e landstaal. Je gebruikt het Engels als werktaal, inclusief ICT-jargon.

Jouw doorgroeikansen

Als operator kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Wil je je verdiepen? Breid je kennis en ervaring uit en word senior operator.
  • Ben je eerder technisch aangelegd? Leg je dan toe op de ICT-infrastructuur en bijbehorende systemen. En zet je in voor systeem of infrastructuur expert.
  • Voel je meer iets voor ICT-services? Kies dan voor een helpdesk functie.
  • Op zoek naar een andere werkomgeving? Stap dan over naar een job binnen de verzekeringsmaatschappij waar jouw ICT-kennis je van pas komt.
  • Ben je sterk in coaching? Dan is de job van teamleider iets voor je.
  • Ben je sterk in management en coaching? Dan kun je doorgroeien naar een leidinggevende functie.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Als operator zit je in het hart van ICT-systemen en infrastructuur. In de verzekeringsonderneming worden continu nieuwe digitale en multimedia oplossingen geïntroduceerd. Daarom is een sterke ‘e-awareness’ een must en volg je de ICT-ontwikkelingen op vlak van systemen of infrastructuur op de voet. Nieuwe systemen en infrastructuurtoepassingen in jouw werkdomein begrijp je in een vingerknip. Daarbij komen nieuwe uitdagingen voor de monitoring van hard- en software, vooral op het vlak van security en cybercrime.
  • Je werkt binnen het kader van performance management met SLA’s en KPI’s.
  • Je beheerst het Engels als werktaal.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • resultaat- en oplossingsgericht werkt;
  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en dat je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en je een open mindset hebt voor nieuwe uitdagingen en veranderingen;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More