Jouw missie in de job

Wat doe je in het agentschap? Je bent een duizendpoot. Je onderschrijft risico’s, onderhandelt voorwaarden, maakt offertes en polissen en volgt ze verder op. Ook voor klanten ben je een rots in de branding. In moeilijke situaties sta je aan hun zijde en help je hen bij een snelle, correcte afhandeling van hun schadedossier. Bijgevolg speel je een belangrijke rol in de klantenbinding en in het handhaven van de reputatie van zowel het agentschap als de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Nieuwe offerteaanvraag? Je neemt ze onder de loep met aandacht voor de behoeften van de klant.
  • Je analyseert en onderschrijft de risico’s op basis van de acceptatieregels. Na een correcte inschatting bepaal je de concrete voorwaarden voor aanvaarding.
  • Op basis hiervan maak je een aantrekkelijke offerte – inclusief bijvoegsels, premies en voorwaarden voor aanvaarding.
  • Daarna onderhandel je met de klant. Natuurlijk vanuit een commerciële instelling maar mét aandacht voor de acceptatieregels en mogelijke risico’s.
  • Iedereen akkoord? Dan zorg je voor de administratieve en technische voorbereiding van de polissen en bijvoegsels.
  • Na de ondertekening beheer je de polissen en controleer je de betalingen. Ook bij opzegging, schorsing of vernietiging doe je al het nodige.
  • Schadegeval? Je verzacht de bittere pil door je klant een optimale service te bieden en de aangifte vlekkeloos op te volgen.
  • Je analyseert en evalueert de schade volgens de afgesloten voorwaarden. Daarbij doe je een beroep op inspectieverslagen, rechtspraak en conventies. Is de zaak te complex of onduidelijk? Dan stem je af met je leidinggevende. Eindresultaat: een sluitend oordeel over de vergoeding.
  • Je houdt het beheersysteem up-to-date en levert de nodige input voor opening, aanpassing of afsluiting van dossiers.
  • Alle betrokken interne én externe partijen zijn dankzij jou volledig op de hoogte. Je stemt alle aspecten van elk dossier zorgvuldig met hen af.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met verzekeringsactiviteiten – in het bijzonder de onderschrijving en het beheer van polissen en schadedossiers. Je kent de producten die het agentschap aanbiedt.
  • Ook de technische, juridische en financiële aspecten van verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer kennen voor jou weinig geheimen.
  • Je verwerkt snel informatie. Dat komt van pas bij de opmaak van offertes en polissen en bij de verwerking van schadeaangiftes.
  • Jouw dossiers zijn tot in de kleinste lettertjes correct. Je kijkt dan ook met extra aandacht naar voorwaarden, tarieven en acceptatieregels.
  • Je e-mailt en telefoneert altijd klantgericht en met commerciële feeling.
  • Je gaat gepast om met klachten.
  • Je brengt regelmatig verslag uit van je werkzaamheden en over de voortgang van jouw dossiers.
  • Je kunt je vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en met specifieke applicaties voor je werkdomein.
  • Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team. Je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Basiskennis van het Engels is zeker een pluspunt.

Jouw doorgroeikansen

Als polyfunctioneel medewerker kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Verdiep je in polisbeheer van gespecialiseerde vragen of complexere risicodekkingsbehoeften, of specialiseer je in schadebeheer.
  • Stroom door naar een verzekeringstechnische, dienstverlenende of commerciële functie.
  • Ben je sterk in het coachen van jouw collega’s? Dan is de functie van teamleader iets voor jou.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • De manier van interageren met klanten evolueert sterk van face-to-face contacten naar digitale en mobile communicatie (via apps, chatbots, …) in een wereld waarin de consument vertrouwd is met e-commerce; dit geldt ook voor e-insurance. Daarom ontwikkel je je digitale skills voor omnichannel contactvormen en interacties. Je past ook je taal- en schrijfstijl aan aan het gebruikte communicatiekanaal en je leert snel schakelen tussen online sessies met diverse betrokkenen.
  • De klant is steeds beter geïnformeerd, ad rem en kritisch. Daarom is het belangrijk dat je ‘customer centricity’ toepast in je functie: je capteert adequaat de behoeften van de klant en adviseert hem/haar ‘to-the-point’ en in klare taal over gepaste verzekeringsoplossingen. Je houdt hierbij rekening met de levensloopfase van de klant en zijn of haar specifieke behoeften. Nieuwe manier van leven, wonen en werken leiden immers tot nieuwe noden aan bescherming en bijstand. Je kan hierbij een beroep doen op digitale sales support tools die je helpen bij de profilering van klanten en behoeften- en risicoanalyses.
  • Je maakt klanten moeiteloos wegwijs in polissen en procedures, risico’s en schadebehandeling.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht, zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
  • Het verzekeringsproces wordt steeds meer gedigitaliseerd: de klant neemt zelf een aantal taken over zoals online registreren en aanpassen van gegevens, aangeven van schade, opvragen van informatie of documentatie… Je helpt hen dan ook in het versterken van hun zelfredzaamheid op digitaal vlak in het beheer van hun persoonlijke dossiers.
  • Hiernaast worden Insurtech supportsystemen en AI-technologie steeds meer gebruikt om massa’s data te verwerken en data-analyses te verrijken. Daarom is het belangrijk dat je een sterke ‘e-awareness’ hebt en snel leert werken met nieuwe applicaties. Dankzij deze innovaties krijg je zelf ook meer tijd voor complexe dossiers en vragen en voor gepersonaliseerd advies.
  • Tot slot handel je met ‘risk en compliance awareness’ en blijf je op de hoogte van nieuwe regelgeving rond verzekeringsproducten, financiële transacties, databeheer. Nieuwe regels impacteren tenslotte het verkoopproces.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor nieuwe zaken en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More