Jouw missie in de job

De rol van iedere coach? Zijn of haar team verzorgen, motiveren en leiden naar resultaten. Dat is zo in de sport én op het werk. Als technische coach ondersteun je jouw collega’s op technisch en inhoudelijk vlak. Je zorgt dat hun kennis en vaardigheden op peil blijven – zodat jouw team draait als één geoliede machine.

Jouw opdrachten

  • Als coach sta je middenin je team. Je geeft je medewerkers begeleiding, opleiding en inhoudelijke ondersteuning. Je waakt erover dat ze nieuwe procedures en reglementeringen foutloos toepassen. Resultaat? Iedereen roemt jouw team voor zijn professionaliteit en klantvriendelijkheid.
  • Je zorgt ervoor dat de knowhow van je individuele teamleden en de groep als geheel op peil blijft. Merk je dat er extra opleidingen of ontwikkelingsinitiatieven nodig zijn? Dan meld je dat aan je leidinggevende.
  • De verzekeringswereld verandert in ijltempo – ook op digitaal vlak. Dat zorgt voor nieuwe werkwijzen, tools en verantwoordelijkheden. Je blijft zelf op de hoogte van die nieuwe ontwikkelingen en geeft die kennis door aan je teamleden.
  • Je coördineert en organiseert de activiteiten binnen jouw team. Om de efficiëntie te waarborgen, stel je de juiste prioriteiten en hou je rekening met de verschillende competenties van je medewerkers.
  • Uiteraard steek je ook zélf de handen uit de mouwen. Je neemt complexere dossiers voor je rekening, bedenkt mee creatieve oplossingen en bent de contactpersoon voor andere afdelingen.
  • Je rapporteert regelmatig aan de verantwoordelijke over je activiteiten, de prestaties van jouw team en mogelijke verbeterpunten.

Jouw competenties

  • Je kent jouw werk- en vakdomein – zowel administratief als technisch – als je binnenzak.
  • Ook de technische, juridische en financiële aspecten van verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer kennen voor jou weinig geheimen.
  • Je slaagt erin om een veelheid aan informatie te verwerken en op basis daarvan de juiste beslissingen te nemen.
  • Je geeft advies over complexe dossiers.
  • Je e-mailt en telefoneert altijd klantgericht en met commerciële feeling.
  • Je hebt ervaring met de omkadering, aansturing en motivatie van teams. Daarvoor hanteer je een geschikte coachingstijl, aangepast aan de situatie en de uiteenlopende persoonlijkheden van je medewerkers.
  • Je volgt de interne en externe ontwikkelingen rond het verzekeringswezen op de voet. En zorgt ervoor dat ook anderen zich daarvan bewust zijn. Daarvoor zet je in op kennisoverdracht en opleidingsinitiatieven – op maat van het team of het individu en in samenwerking met de leidinggevende.
  • Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en met specifieke applicaties voor je werkdomein.
  • Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team. Je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Basiskennis van het Engels is zeker een pluspunt.

Jouw doorgroeikansen

Als technische coach kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Gebruik je coachingvaardigheden als hefboom om door te groeien naar een leidinggevende functie.
  • Verdiep je verder in je vakdomein door je te buigen over gespecialiseerde vragen of complexe dossiers.
  • Zet de stap naar andere verzekeringstechnische of commerciële functies.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Medewerkers werken almaar meer plaats- en tijdsonafhankelijk (door tele- of thuiswerk). Toch slaag je erin om hen doeltreffend te blijven coachen, ook op afstand via online sessies.
  • Je houdt de vinger aan de pols van veranderingen en je werkt actief mee aan de verbetering van werkprocessen en procedures. Je ondersteunt de implementatie van digitale support tools, nieuwe insur- en fintech applicaties en beheerssystemen, nieuwe verzekeringsproducten en -diensten en de integratie van nieuwe regelgeving in werkprocessen. Je experimenteert ook met vernieuwende organisatie- en werkconcepten.
  • Je ontwikkelt je coachingstijl met aandacht voor participatie, cocreatie en waardering voor ieders inbreng en eigenheid. Snel, direct en informeel feedback geven is belangrijk want zo ondersteun je je teamleden in hun performantie, competentieontwikkeling, weerbaarheid en zelfredzaamheid. Je houdt ook rekening met de toenemende diversiteit in teams en schenkt aandacht aan het well-being van je team en van elk van je medewerkers.
  • Je gebruikt vlot het Engels als werktaal.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

 

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More