Jouw missie in de job

Je bent het professionele vangnet voor één of meerdere personen of een multidisciplinair team binnen jouw afdeling. De administratieve ondersteuning die je biedt, geeft hen de ruimte om zich te focussen op hun taken.

Jouw missie in de job

Je regelt en coördineert een resem aan praktische zaken:

  • Je neemt een waaier aan operationele taken op jou, zoals de behandeling van e-mails, interne en externe communicatie, agendabeheer en de planning, voorbereiding en follow-up van vergaderingen, en zoveel meer.
  • Je bent voor je collega’s de schakel die ervoor zorgt dat informatie wordt doorgesluisd naar de juiste contactpersonen – zowel intern als extern. Zo blijft iedere betrokkene op de hoogte.
  • Je stelt brieven, rapporten en notulen op en maakt presentaties en samenvattingen – op aangeven van je collega’s.
  • Je zoekt informatie op en verwerkt data, ook op gedeelde digitale platformen.
  • Je beheert en klasseert alle documenten en rapporten nauwkeurig en tovert ze vlot tevoorschijn wanneer iemand ze nodig heeft.
  • Je bent het centrale aanspreekpunt voor de afdeling: je neemt alle telefoontjes aan, filtert ze en verbindt door. Je beantwoordt vragen of verwijst mensen naar de persoon die ze kan beantwoorden. Je communiceert via verschillende communicatiekanalen, ook digitale.
  • Je leidt vergaderingen en kleine evenementen in goede banen door de logistieke en praktische zaken tot in de puntjes te regelen.

Jouw competenties

Je bent een flexibele duizendpoot met snelle reflexen. Organiseren?  Dat heb je in de vingers!

  • Je behoudt het overzicht en houdt het hoofd koel in veeleisende situaties.
  • Je communiceert en schrijft helder en snel in beide landstalen.
  • Je schrijft foutloos en steekt teksten ook visueel in een net en consistent jasje.
  • Je beheerst verschillende Office-softwaretoepassingen en schakelt vlot tussen verschillende werk- en communicatie tools of platformen.
  • Je vat vlug de essentie van een boodschap, verzoek of vraag.
  • Je bent bij de pinken en onthoudt gemakkelijk.

Jouw doorgroeikansen

Als Office assistant kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Laat je opmerken als management assistent.
  • Blink uit als administratieve assistent met aandacht voor inhoudelijk dossierbeheer.
  • Neem een rol op in de customer service als callcenter operator.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je spreekt en schrijft vlot in meerdere talen.
  • Je hebt sterke bureauticaskills en je bent vertrouwd met online communicatie. Je hebt ook aandacht voor de evoluties in data- en informatieverwerking binnen een toenemende gedigitaliseerde werkomgeving.
  • Je reageert vlug en soepel op verzoeken.
  • Je laat het hoofd niet hangen bij een probleem, maar pakt het oplossingsgericht aan.
  • Je hebt een professionele uitstraling en mentaliteit.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in stressvolle situaties;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Hoe zinvolle uitspraken doen over de toekomst in uw organisatie?

“Future search!” Bent u op zoek naar wat de toekomst voor uw organisatie brengt? Alleen komt u er niet meer!  In search of “Future search”? Marvin Weisbord legt in Future Search uit dat “getting stakeholders in the room” u het...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More