Jouw missie in de job

Je bent het professionele vangnet voor één of meerdere personen of een multidisciplinair team binnen jouw afdeling. De administratieve ondersteuning die je biedt, geeft hen de ruimte om zich te focussen op hun taken.

Jouw missie in de job

Je regelt en coördineert een resem aan praktische zaken:

  • Je neemt een waaier aan operationele taken op jou, zoals de behandeling van e-mails, interne en externe communicatie, agendabeheer en de planning, voorbereiding en follow-up van vergaderingen, en zoveel meer.
  • Je bent voor je collega’s de schakel die ervoor zorgt dat informatie wordt doorgesluisd naar de juiste contactpersonen – zowel intern als extern. Zo blijft iedere betrokkene op de hoogte.
  • Je stelt brieven, rapporten en notulen op en maakt presentaties en samenvattingen – op aangeven van je collega’s.
  • Je zoekt informatie op en verwerkt data, ook op gedeelde digitale platformen.
  • Je beheert en klasseert alle documenten en rapporten nauwkeurig en tovert ze vlot tevoorschijn wanneer iemand ze nodig heeft.
  • Je bent het centrale aanspreekpunt voor de afdeling: je neemt alle telefoontjes aan, filtert ze en verbindt door. Je beantwoordt vragen of verwijst mensen naar de persoon die ze kan beantwoorden. Je communiceert via verschillende communicatiekanalen, ook digitale.
  • Je leidt vergaderingen en kleine evenementen in goede banen door de logistieke en praktische zaken tot in de puntjes te regelen.

Jouw competenties

Je bent een flexibele duizendpoot met snelle reflexen. Organiseren?  Dat heb je in de vingers!

  • Je behoudt het overzicht en houdt het hoofd koel in veeleisende situaties.
  • Je communiceert en schrijft helder en snel in beide landstalen.
  • Je schrijft foutloos en steekt teksten ook visueel in een net en consistent jasje.
  • Je beheerst verschillende Office-softwaretoepassingen en schakelt vlot tussen verschillende werk- en communicatie tools of platformen.
  • Je vat vlug de essentie van een boodschap, verzoek of vraag.
  • Je bent bij de pinken en onthoudt gemakkelijk.

Jouw doorgroeikansen

Als Office assistant kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Laat je opmerken als management assistent.
  • Blink uit als administratieve assistent met aandacht voor inhoudelijk dossierbeheer.
  • Neem een rol op in de customer service als callcenter operator.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je spreekt en schrijft vlot in meerdere talen.
  • Je hebt sterke bureauticaskills en je bent vertrouwd met online communicatie. Je hebt ook aandacht voor de evoluties in data- en informatieverwerking binnen een toenemende gedigitaliseerde werkomgeving.
  • Je reageert vlug en soepel op verzoeken.
  • Je laat het hoofd niet hangen bij een probleem, maar pakt het oplossingsgericht aan.
  • Je hebt een professionele uitstraling en mentaliteit.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in stressvolle situaties;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

Artificial Intelligence en verzekeringen

Artificial Intelligence doet zijn intrede in de verzekeringsonderneming Fukoku Mutual Life Insurance, een Japanse verzekeringsonderneming, introduceert ‘Arificial Intelligence’ (AI) in maart 2017, vervangt hiermee 30 medewerkers en hoopt 30% efficiënter...
Read More

Digitale transformatie en jobevolutie

Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs? Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen. Impact van de...
Read More

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More