Uw missie in de job

Als marketing officer of marketingmedewerker maakt u zichzelf onmisbaar op de marketingdienst. U helpt de marketingactiviteiten mee organiseren en mee operationeel mogelijk maken. Zo helpt u de verzekeringsonderneming haar commerciële en marketingdoelstellingen te halen.

Uw opdrachten

Planning en communicatie zijn uw tweede natuur.

  • Dankzij uw organisatietalent plant en ondersteunt u publicitaire en commerciële acties. U verzamelt hiervoor ook alle nodige gegevens.
  • U houdt de marketingbudgetten in de hand. U zorgt voor een strikte administratieve follow-up van de onkosten en toetst ze af aan de vooropgestelde begroting. Afwijkingen? Die signaleert u op tijd.
  • U onderhoudt het contact met de leveranciers. U vraagt dus offertes op voor de marketingafdeling en regelt bestellingen.
  • U past – in samenspraak met uw verantwoordelijken – de resultaten van marketingonderzoek toe bij de planning van nieuwe activiteiten. Zo speelt u handig in op de verwachtingen en wensen van de klanten.
  • U bent voor uw collega’s het aanspreekpunt voor administratieve en operationele taken. U houdt allerhande data en mailinglijsten up-to-date en zorgt voor een nauwkeurig klassement.

Uw Competenties

  • U bent thuis in de activiteiten, producten en diensten van de verzekeringsmaatschappij, en marketing is uw dada.
  • U bekijkt informatiebronnen kritisch en waakt erover dat de gebruikte gegevens correct en relevant zijn.
  • U werkt secuur. U hebt oog voor detail en kwaliteit, zowel visueel als tekstueel.
  • U interpreteert marketing- en budgetcijfers vlot en correct.
  • U luistert graag en goed, en werkt altijd naar een oplossing toe.
  • U functioneert goed binnen een groep, maar werkt evengoed autonoom. U staat open voor feedback en deelt spontaan uw kennis met uw collega’s.
  • U springt vlot om met ICT-beheerssystemen.
  • U drukt zich foutloos uit in het Nederlands, hebt een goede kennis van het Frans en beschikt over een basiskennis Engels.

uw doorgroeikansen

Als marketingmedewerker kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Breid uit naar marketing- of productanalyse.
  • Groei door in de marketing-, communicatie- of salesafdeling.
  • Neem een rol als teamleader op als coaching van uw collega’s u ligt.

Uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als marketingmedewerker het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U bent vertrouwd met verzekeringstechnische kwesties en kent de verzekeringsmarkt en haar producten.
  • U spot moeiteloos businesskansen en weet op commercieel vlak van wanten. U ademt marketing. En bent ook thuis in e-commerce én m-commerce.
  • U hebt een sterk commercieel instinct en handelt zakelijk en ad rem.
  • U springt creatief om met problemen en treedt oplossingsgericht op.
  • U blijft bij op vlak van ICT en onlinemogelijkheden en kunt snel uit de voeten met nieuwe apps en media.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dit betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Digitalisering Insurance, een historische opportuniteit voor de sector, volgens Belfius Insurance

Digitalisering en verdere automatisering. De toekomst is nu! Eric Kleijnen, CEO Belfius Insurance gaf op 3/3/2016 voor Trends magazine en het aanwezige publiek zijn visie op de toekomst van de verzekeringsondernemingen, waaronder de  ‘digitalisering’,...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More