Jouw missie in de job

Als onontbeerlijke schakel van de dienst Marketing ondersteun je, organisatorisch en operationeel, de marketingactiviteiten en draag je zo bij tot de realisatie van de commerciële en marketingdoelstellingen van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je organisatietalent plan en ondersteun je allerhande publicitaire en commerciële activiteiten. Hiertoe verzamel je alle gegevens en data nodig voor het opzetten van deze acties.
  • Je beheert administratief de marketingbudgetten, volgt nauwgezet de onkosten op en vergelijkt ze met de opgemaakte begroting. Je houdt het dashboard actueel en signaleert tijdig als er afwijkingen zijn.
  • Je geeft de leveranciers de nodige informatie en feedback bij hun prijsoffertes en bestellingen van de marketingafdeling. Je werkt ondersteunende documenten uit zoals lastenboeken, briefings en scenario’s.
  • In samenwerking met de verantwoordelijken implementeer je de geplande marketingactiviteiten op basis van marketingonderzoeken. Je ondersteunt marketingacties vertrekkend vanuit de verwachtingen en behoeften van de klanten. Je werkt mee aan data-analyses en houdt rapporteringen actueel.
  • Collega’s kunnen bij jou terecht voor allerhande operationele en administratieve taken. Je zorgt ook voor het actueel houden en verrijken van allerhande gegevens en mailinglijsten, voor accurate digitale klassementen en databanken.

Jouw Competenties

  • Je kent de activiteiten van de verzekeringsmaatschappij, de producten en dienstverlening en je hebt een affiniteit met marketingactiviteiten.
  • Je bent kritisch en alert ten aanzien van de correctheid en relevantie van informatiebronnen.
  • Je werkt accuraat en kwaliteitsvol met oog voor details zowel visueel als tekstueel.
  • Je hebt gevoel voor cijfers voor marketingdoeleinden en budgetopvolging.
  • Je kunt goed luisteren en bent oplossingsgericht.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je gaat vlot om met ICT-beheersystemen.
  • Je beschikt over een perfecte kennis van het Nederlands, een goede kennis van het Frans en een basiskennis Engels. Je hebt een commerciële en zakelijke schrijfstijl, ook voor communicatie online.

Jouw doorgroeikansen

Als marketing officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt je expertise uitbreiden naar marketing- of productanalyses. Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je hebt een ruime kennis van verzekeringstechniek, markt- en productkennis.
  • Je bent thuis in directe en digitale marketing en de gebruikte tools en technieken. Je werkt mee aan data- en marketinganalyses en je brengt je knowhow mee bij het ontwerp van digitale applicaties zodat deze ‘user friendly’ worden. Je zet je ook in voor marketingacties via multi-kanalen (mailings, sms, web, social media en andere kanalen).
  • Een sterke ‘business awareness’ (B2C of B2B) en commerciële feeling zijn musthaves.
  • Tel daarbij ook voldoende inzicht in vernieuwende marketingtechnieken in een verzekeringswereld in volle transitie met nieuwe businessmodellen, productontwikkeling en toenemende digitale oplossingen.
  • Creatief en oplossingsgericht denken en handelen.
  • Een sterke ‘e-awareness’ en snel vertrouwd zijn met nieuwe applicaties en multimedia.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • resultaatgericht kan werken en open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More