Uw missie in de job

Als marketing officer of marketingmedewerker maakt u zichzelf onmisbaar op de marketingdienst. U helpt de marketingactiviteiten mee organiseren en mee operationeel mogelijk maken. Zo helpt u de verzekeringsonderneming haar commerciële en marketingdoelstellingen te halen.

Uw opdrachten

Planning en communicatie zijn uw tweede natuur.

  • Dankzij uw organisatietalent plant en ondersteunt u publicitaire en commerciële acties. U verzamelt hiervoor ook alle nodige gegevens.
  • U houdt de marketingbudgetten in de hand. U zorgt voor een strikte administratieve follow-up van de onkosten en toetst ze af aan de vooropgestelde begroting. Afwijkingen? Die signaleert u op tijd.
  • U onderhoudt het contact met de leveranciers. U vraagt dus offertes op voor de marketingafdeling en regelt bestellingen.
  • U past – in samenspraak met uw verantwoordelijken – de resultaten van marketingonderzoek toe bij de planning van nieuwe activiteiten. Zo speelt u handig in op de verwachtingen en wensen van de klanten.
  • U bent voor uw collega’s het aanspreekpunt voor administratieve en operationele taken. U houdt allerhande data en mailinglijsten up-to-date en zorgt voor een nauwkeurig klassement.

Uw Competenties

  • U bent thuis in de activiteiten, producten en diensten van de verzekeringsmaatschappij, en marketing is uw dada.
  • U bekijkt informatiebronnen kritisch en waakt erover dat de gebruikte gegevens correct en relevant zijn.
  • U werkt secuur. U hebt oog voor detail en kwaliteit, zowel visueel als tekstueel.
  • U interpreteert marketing- en budgetcijfers vlot en correct.
  • U luistert graag en goed, en werkt altijd naar een oplossing toe.
  • U functioneert goed binnen een groep, maar werkt evengoed autonoom. U staat open voor feedback en deelt spontaan uw kennis met uw collega’s.
  • U springt vlot om met ICT-beheerssystemen.
  • U drukt zich foutloos uit in het Nederlands, hebt een goede kennis van het Frans en beschikt over een basiskennis Engels.

uw doorgroeikansen

Als marketingmedewerker kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Breid uit naar marketing- of productanalyse.
  • Groei door in de marketing-, communicatie- of salesafdeling.
  • Neem een rol als teamleader op als coaching van uw collega’s u ligt.

Uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als marketingmedewerker het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U bent vertrouwd met verzekeringstechnische kwesties en kent de verzekeringsmarkt en haar producten.
  • U spot moeiteloos businesskansen en weet op commercieel vlak van wanten. U ademt marketing. En bent ook thuis in e-commerce én m-commerce.
  • U hebt een sterk commercieel instinct en handelt zakelijk en ad rem.
  • U springt creatief om met problemen en treedt oplossingsgericht op.
  • U blijft bij op vlak van ICT en onlinemogelijkheden en kunt snel uit de voeten met nieuwe apps en media.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dit betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Digitale transformatie en jobevolutie

Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs? Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen. Impact van de...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More