Jouw missie in de job

Als onontbeerlijke schakel van de dienst Marketing ondersteun je, organisatorisch en operationeel, de marketingactiviteiten en draag je zo bij tot de realisatie van de commerciële en marketingdoelstellingen van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je organisatietalent plan en ondersteun je allerhande publicitaire en commerciële activiteiten. Hiertoe verzamel je alle gegevens en data nodig voor het opzetten van deze acties.
  • Je beheert administratief de marketingbudgetten, volgt nauwgezet de onkosten op en vergelijkt ze met de opgemaakte begroting. Je houdt het dashboard actueel en signaleert tijdig als er afwijkingen zijn.
  • Je geeft de leveranciers de nodige informatie en feedback bij hun prijsoffertes en bestellingen van de marketingafdeling. Je werkt ondersteunende documenten uit zoals lastenboeken, briefings en scenario’s.
  • In samenwerking met de verantwoordelijken implementeer je de geplande marketingactiviteiten op basis van marketingonderzoeken. Je ondersteunt marketingacties vertrekkend vanuit de verwachtingen en behoeften van de klanten. Je werkt mee aan data-analyses en houdt rapporteringen actueel.
  • Collega’s kunnen bij jou terecht voor allerhande operationele en administratieve taken. Je zorgt ook voor het actueel houden en verrijken van allerhande gegevens en mailinglijsten, voor accurate digitale klassementen en databanken.

Jouw Competenties

  • Je kent de activiteiten van de verzekeringsmaatschappij, de producten en dienstverlening en je hebt een affiniteit met marketingactiviteiten.
  • Je bent kritisch en alert ten aanzien van de correctheid en relevantie van informatiebronnen.
  • Je werkt accuraat en kwaliteitsvol met oog voor details zowel visueel als tekstueel.
  • Je hebt gevoel voor cijfers voor marketingdoeleinden en budgetopvolging.
  • Je kunt goed luisteren en bent oplossingsgericht.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je gaat vlot om met ICT-beheersystemen.
  • Je beschikt over een perfecte kennis van het Nederlands, een goede kennis van het Frans en een basiskennis Engels. Je hebt een commerciële en zakelijke schrijfstijl, ook voor communicatie online.

Jouw doorgroeikansen

Als marketing officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt je expertise uitbreiden naar marketing- of productanalyses. Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je hebt een ruime kennis van verzekeringstechniek, markt- en productkennis.
  • Je bent thuis in directe en digitale marketing en de gebruikte tools en technieken. Je werkt mee aan data- en marketinganalyses en je brengt je knowhow mee bij het ontwerp van digitale applicaties zodat deze ‘user friendly’ worden. Je zet je ook in voor marketingacties via multi-kanalen (mailings, sms, web, social media en andere kanalen).
  • Een sterke ‘business awareness’ (B2C of B2B) en commerciële feeling zijn musthaves.
  • Tel daarbij ook voldoende inzicht in vernieuwende marketingtechnieken in een verzekeringswereld in volle transitie met nieuwe businessmodellen, productontwikkeling en toenemende digitale oplossingen.
  • Creatief en oplossingsgericht denken en handelen.
  • Een sterke ‘e-awareness’ en snel vertrouwd zijn met nieuwe applicaties en multimedia.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • resultaatgericht kan werken en open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

De informatie-professional, een job van de toekomst, of een kerncompetentie voor de meesten van ons?

De competentie om relevante informatie te verzamelen, te verwerken en te presenteren is in een toenemend aantal jobs een verwachting, en zelfs een vereiste. Hoe kan deze kerncompetentie ‘verzamelen, verwerken en presenteren van data’ aangeleerd, onderhouden...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More