Uw missie in de job

Als marketing officer of marketingmedewerker maakt u zichzelf onmisbaar op de marketingdienst. U helpt de marketingactiviteiten mee organiseren en mee operationeel mogelijk maken. Zo helpt u de verzekeringsonderneming haar commerciële en marketingdoelstellingen te halen.

Uw opdrachten

Planning en communicatie zijn uw tweede natuur.

  • Dankzij uw organisatietalent plant en ondersteunt u publicitaire en commerciële acties. U verzamelt hiervoor ook alle nodige gegevens.
  • U houdt de marketingbudgetten in de hand. U zorgt voor een strikte administratieve follow-up van de onkosten en toetst ze af aan de vooropgestelde begroting. Afwijkingen? Die signaleert u op tijd.
  • U onderhoudt het contact met de leveranciers. U vraagt dus offertes op voor de marketingafdeling en regelt bestellingen.
  • U past – in samenspraak met uw verantwoordelijken – de resultaten van marketingonderzoek toe bij de planning van nieuwe activiteiten. Zo speelt u handig in op de verwachtingen en wensen van de klanten.
  • U bent voor uw collega’s het aanspreekpunt voor administratieve en operationele taken. U houdt allerhande data en mailinglijsten up-to-date en zorgt voor een nauwkeurig klassement.

Uw Competenties

  • U bent thuis in de activiteiten, producten en diensten van de verzekeringsmaatschappij, en marketing is uw dada.
  • U bekijkt informatiebronnen kritisch en waakt erover dat de gebruikte gegevens correct en relevant zijn.
  • U werkt secuur. U hebt oog voor detail en kwaliteit, zowel visueel als tekstueel.
  • U interpreteert marketing- en budgetcijfers vlot en correct.
  • U luistert graag en goed, en werkt altijd naar een oplossing toe.
  • U functioneert goed binnen een groep, maar werkt evengoed autonoom. U staat open voor feedback en deelt spontaan uw kennis met uw collega’s.
  • U springt vlot om met ICT-beheerssystemen.
  • U drukt zich foutloos uit in het Nederlands, hebt een goede kennis van het Frans en beschikt over een basiskennis Engels.

uw doorgroeikansen

Als marketingmedewerker kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Breid uit naar marketing- of productanalyse.
  • Groei door in de marketing-, communicatie- of salesafdeling.
  • Neem een rol als teamleader op als coaching van uw collega’s u ligt.

Uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als marketingmedewerker het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U bent vertrouwd met verzekeringstechnische kwesties en kent de verzekeringsmarkt en haar producten.
  • U spot moeiteloos businesskansen en weet op commercieel vlak van wanten. U ademt marketing. En bent ook thuis in e-commerce én m-commerce.
  • U hebt een sterk commercieel instinct en handelt zakelijk en ad rem.
  • U springt creatief om met problemen en treedt oplossingsgericht op.
  • U blijft bij op vlak van ICT en onlinemogelijkheden en kunt snel uit de voeten met nieuwe apps en media.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dit betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

Muhammed: Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar) for Fopas Observo

Meer lezen over de job Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar): missie en opdrachten, competenties nu en in de toekomst, doorgroeimogelijkheden
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More