Jouw missie in de job

Als onontbeerlijke schakel van de dienst Marketing ondersteun je, organisatorisch en operationeel, de marketingactiviteiten en draag je zo bij tot de realisatie van de commerciële en marketingdoelstellingen van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je organisatietalent plan en ondersteun je allerhande publicitaire en commerciële activiteiten. Hiertoe verzamel je alle gegevens en data nodig voor het opzetten van deze acties.
  • Je beheert administratief de marketingbudgetten, volgt nauwgezet de onkosten op en vergelijkt ze met de opgemaakte begroting. Je houdt het dashboard actueel en signaleert tijdig als er afwijkingen zijn.
  • Je geeft de leveranciers de nodige informatie en feedback bij hun prijsoffertes en bestellingen van de marketingafdeling. Je werkt ondersteunende documenten uit zoals lastenboeken, briefings en scenario’s.
  • In samenwerking met de verantwoordelijken implementeer je de geplande marketingactiviteiten op basis van marketingonderzoeken. Je ondersteunt marketingacties vertrekkend vanuit de verwachtingen en behoeften van de klanten. Je werkt mee aan data-analyses en houdt rapporteringen actueel.
  • Collega’s kunnen bij jou terecht voor allerhande operationele en administratieve taken. Je zorgt ook voor het actueel houden en verrijken van allerhande gegevens en mailinglijsten, voor accurate digitale klassementen en databanken.

Jouw Competenties

  • Je kent de activiteiten van de verzekeringsmaatschappij, de producten en dienstverlening en je hebt een affiniteit met marketingactiviteiten.
  • Je bent kritisch en alert ten aanzien van de correctheid en relevantie van informatiebronnen.
  • Je werkt accuraat en kwaliteitsvol met oog voor details zowel visueel als tekstueel.
  • Je hebt gevoel voor cijfers voor marketingdoeleinden en budgetopvolging.
  • Je kunt goed luisteren en bent oplossingsgericht.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je gaat vlot om met ICT-beheersystemen.
  • Je beschikt over een perfecte kennis van het Nederlands, een goede kennis van het Frans en een basiskennis Engels. Je hebt een commerciële en zakelijke schrijfstijl, ook voor communicatie online.

Jouw doorgroeikansen

Als marketing officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt je expertise uitbreiden naar marketing- of productanalyses. Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je hebt een ruime kennis van verzekeringstechniek, markt- en productkennis.
  • Je bent thuis in directe en digitale marketing en de gebruikte tools en technieken. Je werkt mee aan data- en marketinganalyses en je brengt je knowhow mee bij het ontwerp van digitale applicaties zodat deze ‘user friendly’ worden. Je zet je ook in voor marketingacties via multi-kanalen (mailings, sms, web, social media en andere kanalen).
  • Een sterke ‘business awareness’ (B2C of B2B) en commerciële feeling zijn musthaves.
  • Tel daarbij ook voldoende inzicht in vernieuwende marketingtechnieken in een verzekeringswereld in volle transitie met nieuwe businessmodellen, productontwikkeling en toenemende digitale oplossingen.
  • Creatief en oplossingsgericht denken en handelen.
  • Een sterke ‘e-awareness’ en snel vertrouwd zijn met nieuwe applicaties en multimedia.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • resultaatgericht kan werken en open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

Artificial Intelligence en verzekeringen

Artificial Intelligence doet zijn intrede in de verzekeringsonderneming Fukoku Mutual Life Insurance, een Japanse verzekeringsonderneming, introduceert ‘Arificial Intelligence’ (AI) in maart 2017, vervangt hiermee 30 medewerkers en hoopt 30% efficiënter...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Hoe overleven in de VUCA wereld?

De wereld waarin we leven is beweeglijker,  er zijn minder zekerheden, is complexer en minder éénduidig dan vroeger. Dit wordt ook wel aangeduid als VUCA (een militaire term), wat staat voor de eerste letters van deze begrippen. Om in de VUCA wereld te overleven...
Read More