UW MISSIE IN DE JOB

Op de dienst personeelszaken biedt u uw collega’s organisatorische, logistieke en administratieve ondersteuning voor één of meerdere hr-domeinen zoals personeels- en loonadministratie, beheer personeelsdossiers, … rekening houdend met de hr-procedures. U bent een speler in het hr-team van de verzekeringsmaatschappij en bent mee verantwoordelijk voor de personeelstevredenheid op vlak van hr-administratie.

UW OPDRACHTEN

Een breed takenspectrum geeft u de nodige afwisseling. Van gegevens verwerken tot antwoorden op vragen van het personeel:

  • U verzamelt, registreert en controleert prestatiedagen en afwezigheden van het personeel. Die gegevens speelt u door naar het sociaal secretariaat. Nadien controleert u of het sociaal secretariaat de gegevens correct heeft verwerkt. Resultaat? Iedereen wordt tijdig en correct uitbetaald.
  • U houdt personeelsbestanden up-to-date en past ze aan de wettelijke vereisten aan. U verzamelt en actualiseert personeelsgegevens en verwerkt ze tijdig en correct in diverse hr-toepassingen.
  • U staat ook leidinggevenden te woord. U informeert hen en beantwoordt hun vragen m.b.t. personeelsadministratie, interne procedures en reglementen en streeft zo naar personeelsvriendelijke dienstverlening.
  • U helpt relevante overzichten en statistieken over het personeel op te stellen als informatie voor het personeelsmanagement en algemeen management.

U krijgt ook andere taken zoals:

  • brieven, nota’s, presentaties en rapporten opmaken en afwerken;
  • info en documentatie opzoeken of opvragen;
  • dossiers bijhouden en vervolledigen;
  • post en e-mails verwerken;
  • klasseren.

 

UW COMPETENTIES

  • U kent de regels en procedures van personeelsadministratie.
  • U werkt vlot met ICT-personeelsbeheersystemen en bent vertrouwd met dossierbeheer.
  • U begrijpt snel de essentie van boodschappen, verzoeken of vragen.
  • U werkt nauwkeurig. Gegevens en dossiers verwerkt u met kritische blik.
  • U biedt klanten een luisterend oor en helpt hen professioneel via e-mail en telefoon verder.
  • U navigeert vlot tussen diverse Office-softwaretoepassingen.
  • U bent een teamplayer, staat open voor feedback en helpt collega’s spontaan.
  • U bent goed in talen en hebt uitstekende communicatieve vaardigheden met een dienstverlenende attitude.

UW DOORGROEIKANSEN

Als administratief bediende personeelszaken kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Werp uzelf op tot expert in een bepaald hr-domein.
  • Breid uw functie uit naar andere hr-domeinen.
  • Stroom door naar een andere dienstverlenende functie.
  • Bent u sterk in het coachen van collega’s? Groei dan door tot teamleader.

UW COMPETENTIES VOOR DE TOEKOMST

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als administratief bediende personeelszaken het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U antwoordt snel, to-the-point en helder op personeelsvragen.
  • U helpt mensen om HR-procedures te begrijpen.
  • U zoekt actief naar oplossingen en handelt er ook naar.
  • U maakt een professionele indruk aan de telefoon en in e-mails.
  • U bent mee met onlinetrends en pikt nieuwe applicaties snel op.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

 

 Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More