UW MISSIE IN DE JOB

Op de dienst personeelszaken biedt u uw collega’s organisatorische, logistieke en administratieve ondersteuning voor één of meerdere hr-domeinen zoals personeels- en loonadministratie, beheer personeelsdossiers, … rekening houdend met de hr-procedures. U bent een speler in het hr-team van de verzekeringsmaatschappij en bent mee verantwoordelijk voor de personeelstevredenheid op vlak van hr-administratie.

UW OPDRACHTEN

Een breed takenspectrum geeft u de nodige afwisseling. Van gegevens verwerken tot antwoorden op vragen van het personeel:

  • U verzamelt, registreert en controleert prestatiedagen en afwezigheden van het personeel. Die gegevens speelt u door naar het sociaal secretariaat. Nadien controleert u of het sociaal secretariaat de gegevens correct heeft verwerkt. Resultaat? Iedereen wordt tijdig en correct uitbetaald.
  • U houdt personeelsbestanden up-to-date en past ze aan de wettelijke vereisten aan. U verzamelt en actualiseert personeelsgegevens en verwerkt ze tijdig en correct in diverse hr-toepassingen.
  • U staat ook leidinggevenden te woord. U informeert hen en beantwoordt hun vragen m.b.t. personeelsadministratie, interne procedures en reglementen en streeft zo naar personeelsvriendelijke dienstverlening.
  • U helpt relevante overzichten en statistieken over het personeel op te stellen als informatie voor het personeelsmanagement en algemeen management.

U krijgt ook andere taken zoals:

  • brieven, nota’s, presentaties en rapporten opmaken en afwerken;
  • info en documentatie opzoeken of opvragen;
  • dossiers bijhouden en vervolledigen;
  • post en e-mails verwerken;
  • klasseren.

 

UW COMPETENTIES

  • U kent de regels en procedures van personeelsadministratie.
  • U werkt vlot met ICT-personeelsbeheersystemen en bent vertrouwd met dossierbeheer.
  • U begrijpt snel de essentie van boodschappen, verzoeken of vragen.
  • U werkt nauwkeurig. Gegevens en dossiers verwerkt u met kritische blik.
  • U biedt klanten een luisterend oor en helpt hen professioneel via e-mail en telefoon verder.
  • U navigeert vlot tussen diverse Office-softwaretoepassingen.
  • U bent een teamplayer, staat open voor feedback en helpt collega’s spontaan.
  • U bent goed in talen en hebt uitstekende communicatieve vaardigheden met een dienstverlenende attitude.

UW DOORGROEIKANSEN

Als administratief bediende personeelszaken kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Werp uzelf op tot expert in een bepaald hr-domein.
  • Breid uw functie uit naar andere hr-domeinen.
  • Stroom door naar een andere dienstverlenende functie.
  • Bent u sterk in het coachen van collega’s? Groei dan door tot teamleader.

UW COMPETENTIES VOOR DE TOEKOMST

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als administratief bediende personeelszaken het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U antwoordt snel, to-the-point en helder op personeelsvragen.
  • U helpt mensen om HR-procedures te begrijpen.
  • U zoekt actief naar oplossingen en handelt er ook naar.
  • U maakt een professionele indruk aan de telefoon en in e-mails.
  • U bent mee met onlinetrends en pikt nieuwe applicaties snel op.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

 

 Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

De informatie-professional, een job van de toekomst, of een kerncompetentie voor de meesten van ons?

De competentie om relevante informatie te verzamelen, te verwerken en te presenteren is in een toenemend aantal jobs een verwachting, en zelfs een vereiste. Hoe kan deze kerncompetentie ‘verzamelen, verwerken en presenteren van data’ aangeleerd, onderhouden...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Digitalisering Insurance, een historische opportuniteit voor de sector, volgens Belfius Insurance

Digitalisering en verdere automatisering. De toekomst is nu! Eric Kleijnen, CEO Belfius Insurance gaf op 3/3/2016 voor Trends magazine en het aanwezige publiek zijn visie op de toekomst van de verzekeringsondernemingen, waaronder de  ‘digitalisering’,...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More