Jouw missie in de job

Als team leader sta je in eerste lijn voor het coördineren en begeleiden van je afdelingsactiviteiten en voor het motiveren van je eigen team met als doel de operationele doelstellingen met betrekking tot kwaliteit en efficiëntie te garanderen.

Jouw opdrachten

  • Je coördineert, organiseert, plant en bepaalt de prioriteiten op korte termijn van de verschillende activiteiten van jouw team, in samenspraak met je leidinggevende. Je zorgt er zo voor dat de gewenste service in de afgesproken termijn aan de klant (externe en interne) geleverd wordt.
  • Je waakt ook over de goede functionering, de opleiding en de ontwikkeling van elke individuele medewerker en van jouw team als geheel.
  • Je assisteert jouw team met de besluitvorming in complexe dossiers met grote financiële gevolgen. Je brengt je expertise in en je formuleert adviezen op basis van je technische kennis en domeinexpertise.
  • Je stuurt je medewerkers bij op korte termijn om zo de gewenste service blijvend te garanderen op basis van de afgesproken KPI’s (Key Performance Indicators) en de reportinganalyses.
  • Je bevordert en stimuleert de informatie- en kennisuitwisseling tussen de interne medewerkers, evenals het verspreiden en communiceren van informatie vanwege de directie.
  • Je bepaalt zowel de individuele als de teamobjectieven en evalueert de prestaties. Je neemt deel aan rekrutering van nieuw talent.
  • Je treedt op als centraal contact- en referentiepersoon bij technische vragen voor de andere diensten met als doel het imago als partner te verstevigen.

Jouw competenties

  • Je hebt kennis van teammanagement en van het vakdomein waarin je actief bent.
  • Je werkt vlug en correct met cijfers en rapporteert KPI’s en dashbord informatie.
  • Je communiceert efficiënt en overtuigend. Je inspireert door het goede voorbeeld te geven.
  • Je hebt ervaring in team management en je bent in staat om een team naar een gemeenschappelijk doel te leiden.
  • Daarnaast ben je ook de coach van jouw team: je begeleidt, ondersteunt, geeft concrete feedback en stuurt bij. Je hebt oog voor ieders talent en je bevordert teamwerk met oog voor diversiteit in jouw team.
  • Omdat verandering en ontwikkeling zich permanent voordoen is het implementeren van veranderingstrajecten een belangrijk aspect van je functie. Je neemt actief deel aan deze veranderingstrajecten, je creëert een positieve attitude ten aanzien van verandering en je zorgt voor de vereiste informatie- en kennisoverdracht om de gewenste verandering mogelijk te maken. Je hebt uiteraard ook aandacht voor de wendbaarheid en weerbaarheid van je eigen team en je onderneemt gepaste initiatieven om deze te versterken.

Jouw doorgroeikansen

Met je management- en people skills kan je als team leader doorgroeien naar een hogere leidinggevende functie binnen jouw eigen of een andere afdeling.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je geeft leiding aan medewerkers die steeds meer autonoom, plaats- en tijdsonafhankelijk werken (in systemen van tele- of thuiswerk). Dit betekent dat je je medewerkers vaker zal aansturen op afstand en online.
  • Van jou wordt ook gevraagd dat je meewerkt aan oplossingen voor diverse, gelijktijdige uitdagingen zoals: de introductie van wijzigende businessmodellen met nieuwe verzekeringsproducten, diensten en distributiekanalen, de toenemende druk vanuit regelgeving met als gevolg verplichte controles, de verdere digitalisering en implementatie van gespecialiseerde insur- en fintech systemen en technologieën, het werken met multichannel contactvormen, het experimenteren met vernieuwende organisatieconcepten en werkmethoden, het omgaan met diversiteit in teams enz. Het vraagt van jou een open mindset tegenover verandering en de capaciteit om weerstand bij de medewerkers adequaat op te vangen.
  • Je ontwikkelt een aangepaste leidinggevende en coachingstijl gericht op participatie, co-creatie en waardering van ieders inbreng en eigenheid. Snel, direct en informeel feedback geven is van belang. Zo ondersteun je jouw medewerkers in hun functioneren, competentieontwikkeling, weerbaarheid en zelfredzaamheid. Je bent je ook bewust van het belang van well-being in je team.
  • Je blijft op de hoogte van nieuwe managementtechnieken zoals: werken met data-analyses, dashboards, KPI’s, MIS, …
  • Je blijft ook bij op vlak van regelgeving, controle- en rapporteringsvereisten, risk management, compliance, data security, fraudedetectie.
  • Vanuit jouw rol faciliteer je mee veranderingsprojecten waarbij de focus ligt op het verhogen van de productiviteit door kostenbeheersing, automatisering en digitalisering.
  • Engels is je werktaal.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More