Uw missie in de job

U ontwerpt en implementeert technische oplossingen zoals websites, apps en softwareprogramma’s. Daarbij houdt u rekening met de technische vereisten, de vormgeving en de interactie tussen het medium en de gebruiker. U bent in uw job dus constant bezig met user interface (koppeling tussen gebruiker en systeem), user experience (optimale gebruikservaring) en data-analyse van de interactie tussen verschillende systemen en gebruikers.

Uw opdracht

  • U brengt de wensen van de opdrachtgever in kaart op basis van de briefing die u ontvangt. Daarna identificeert u de doelgroep(en) en analyseert u de gebruikerservaringen, -wensen en -knelpunten. Om dat te doen, stelt u gebruikersprofielen op met ervaringen en belevingen (zoals user story’s en persona’s via customer journey, user experience story boards en service design). Uw focus ligt op het blootleggen van interacties tussen systemen en gebruikers die gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en nuttig zijn.
  • Op basis van de analyseresultaten ontwerpt u concepten en designs. U beschrijft daarbij de vereiste technische elementen zoals de interactie- en navigatiestructuren, informatiearchitectuur, animaties, stijlcomponenten en visuele designs. Uiteindelijk voldoet uw digitale oplossing altijd aan de gebruikerswensen. U stelt work­flows en stroomschema’s op en deelt de technische analyse op in verschillende subprocessen.
  • U maakt het technische design én de applicatie met aandacht voor een betekenisvolle en aangename gebruikerservaring. Op basis van feedback past u de digitale oplossing aan en werkt u ze verder uit.
  • Teamwork makes the dream work. Daarom werkt u voor de user experience samen met developers, copywriters, SEO-specialisten, content managers en communicatie ­medewerkers. En voor de user interface met technische specialisten. Binnen uw projectteam denkt u mee na over nieuwe toepassingen.
  • U richt zich tot de datamanager voor de kostenberekening en voor de bewaking van budget, timing, kwaliteitseisen, prestatiemanagement, onderhoud, …
  • Om een optimale werking, kwaliteit en implementatie van de digitale oplossing te garanderen, stelt u eerst een testplan op. Daarin neemt u de vereiste beschrijvingen, planning en organisatie van de integratietest op. U valideert ook de gebruikerstesten en waakt erover dat de ontwikkelde toepassing beantwoordt aan de gevraagde gebruikersbehoeften en kwaliteitseisen. Pas als u zeker bent dat de eindgebruiker tevreden is over de oplossing, gaat ze ook effectief in productie.
  • Tijdens de integratie- en gebruikerstesten detecteert u problemen en lost u ze op. Om de continuïteit van de applicatie te waarborgen, levert u technische documentatie en geeft u technisch advies bij onderhoud of problemen.
  • U monitort de werking van de toepassing met technische controles en gebruikerstests.
  • Om uw professionele kennis te onderhouden en uit te breiden, volgt u technologische evoluties op de voet. U frist uw expertise en vaardigheden op om ze optimaal in te zetten in de organisatie.

Uw competenties

  • U bent thuis in communicatie, multimedia en interactieve media en weet alles over human media-interactie.
  • Gebruikerspersona’s opstellen met wensen en verwachtingen? Onderzoeksmodellen maken? En analyses en tests uitvoeren? Dat is niet nieuw voor u.
  • U bent ervaren in het ontwerpen van technische oplossingen voor interacties tussen systemen en gebruikers met aandacht voor een optimale gebruikerservaring. Daarvoor werkt u met tools voor mock-ups en prototypes, navigatiesystemen, interactie-ontwerpen of bouwtekeningen (wireframes), grafische designs, animaties, …
  • U bent vertrouwd met analyse- en ontwerptechnieken, programmeertechnieken, testmethodes en databeheer.
  • Een veelheid aan info en data analyseren, synthetiseren, beoordelen en integreren? Dat is een koud kunstje voor u.
  • Oplossingen formuleren en alternatieven bedenken, lukt u perfect door out of the box te denken en vanuit verschillende invalshoeken naar een probleem te kijken.
  • U brengt de behoeften van de opdrachtgever in kaart en geeft op basis van uw expertise weloverwogen advies.
  • De activiteiten van een verzekeringsmaatschappij kent u door en door – zeker de business waarvoor u de digitale oplossingen ontwerpt.
  • U plant eigen taken en algemene projecten als geen ander in.
  • U deinst er niet voor terug om in projecten te stappen met agile– en scrum ontwikkelmethodes.
  • U hebt oog voor kwaliteit en waakt altijd over de scope, de timing en het budget van een project.
  • U denkt oplossingsgericht en bekijkt problemen altijd vanuit verschillende invalshoeken.
  • Zelfstandig werken en omgaan met feedback lukt u prima. Tegelijk bent u een echte teamspeler die kennis en ervaring deelt om collega’s te helpen.
  • U hebt een vlotte pen om duidelijke en gestructureerde adviezen en rapporten op te stellen. U schrijft én praat correct in het Nederlands, Frans en Engels (wat de werk- en voertaal is).

Uw doorgroeikansen

Als Technisch Designer wacht u een mooie toekomst:

  • Bouw uw expertise uit en word expert in nog complexere gebruikersanalyses. Of verdiep u in functionele analyses.
  • Verleg uw grenzen naar andere domeinen waar nood is aan digitale oplossingen.
  • Is projectmanagement iets voor u? Dan kunt u projectleider worden.
  • Stap binnen de verzekeringsmaatschappij over naar een andere functie waarbij uw ICT-kennis een meerwaarde vormt.
  • Blinkt u uit in management en coaching? Dan ligt er voor u misschien wel een rol weggelegd als leidinggevende.

Uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst vinkt u ook deze eigenschappen af:

  • U blijft bij met digitale innovaties. Én met veranderingen in de verzekeringswereld. Een uitdaging: want de exponentiële groei in multimediale technologieën vraagt voortdurend om productontwikkelingen, nieuwe businessmodellen en gevarieerde distributie- en communicatiekanalen. De realisatie van digitale oplossingen met een optimale gebruikerservaring is daarbij van cruciaal belang.
  • U verdiept u in de ontwikkeling van vernieuwende ecosystemen. En in de samenwerking tussen partners die gegevens uitwisselen via multi communicatiekanalen en -dragers.
  • U volgt ICT-ontwikkelingen en -toepassingen op die belangrijk zijn voor de verzekeringswereld. Want een sterke e-awareness is mooi meegenomen in een business met voortdurend wijzigende behoeftes.
  • U bent helemaal mee met de regelgeving over veiligheid en bescherming van data en privacy (GDPR). Een must bij de ontwikkeling van digitale oplossingen.
  • U ontwikkelt een sterke business awareness met focus op creatieve en pragmatische digitale oplossingen. Uiteraard zet u kostenefficiëntie daarbij voorop.
  • U blijft uw Engels aanscherpen als werktaal.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren uw toekomst. Dat betekent dat u:

  • resultaat- en oplossingsgericht werkt;
  • met verschillende projecten tegelijk bezig bent: voor diverse opdrachtgevers en in een snel veranderende omgeving met meerdere stakeholders;
  • plaatsonafhankelijk samenwerkt in wisselende projectteams en in een diverse context (multidisciplinair, internationale multiculturele achtergrond);
  • een groot aanpassingsvermogen hebt en goed in balans blijft;
  • openstaat voor nieuwigheden en leergierig bent.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website. En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

Digitale transformatie en jobevolutie

Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs? Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen. Impact van de...
Read More