Uw missie in de job

U helpt om de commerciële strategie van de ver­zekerings­onderneming in uw regio te realiseren. Concreet: u laat uw kantoren­netwerk of filialengroep groeien en renderen. Want u geeft advies om commerciële acties uit te voeren, het merk en markt­aandeel te verstevigen én om de verkoopdoelstellingen te halen. 

Uw opdrachten

  • U leidt de commerciële acties binnen uw regio in goede banen – samen met het commerciële team van de filialen. Want voor alle filialen afzonderlijk geeft u ondersteuning bij hun commerciële strategie en advies over hun commerciële acties.
  • U stelt concrete verkoopdoelstellingen op voor de filialen in uw regio. Daarbij vertrekt u vanuit de algemeen vooropgestelde verkoopdoelstellingen en de te behalen omzet. En checkt u of de commerciële activiteiten in lijn zijn met de verzekeringstechnische.
  • U ondersteunt de filialen met aandacht voor hun behoeften, prioriteiten en competenties. Zodat zij een doeltreffende dienst­verlening aanbieden die beantwoordt aan de kwaliteitseisen van de verzekeringsmaatschappij.
  • U houdt in uw regio de vinger aan de pols door evoluties in de markt en acties van concurrenten te analyseren. Om een sterkere positie in te nemen, speurt u mee naar commerciële kansen en denkt u mee over de te varen koers en de te ondernemen acties.
  • U stelt mee de jaarlijkse profitplannen van de filialen op. U ondersteunt hen bij de realisatie van de verkoopdoelstellingen, analyseert de bereikte resultaten en evalueert trends.
  • U coacht de filiaalverantwoordelijken en hun teams. Zodat zij hun kennis en kunde maximaal inzetten en ontwikkelen. U bouwt ook mee aan een sterk team dat de commerciële acties van het filiaal leidt.
  • U draagt optimalisatiesuggesties voor zodat de filialen voortdurend mee zijn en blijven.

Uw competenties

  • U bent vertrouwd met marketing en sales binnen de verzekerings­wereld. Dankzij uw jarenlange ervaring en uw commerciële feeling hebt u een neus voor opportuniteiten. Die zet u succesvol om naar commerciële acties voor uw regio.
  • U gaat recht op uw salesdoelen af én behaalt ze ook: dat bewees u al in het verleden. Resultaten en omzet managen is dan ook helemaal uw ding, net als commerciële activiteiten plannen.
  • U bent mee met de financiële ontwikkelingen en commerciële uitdagingen. Met uw klare kijk op de verzekeringswereld zet u in op nieuwe businessmodellen die nieuwe commerciële kansen bieden.
  • U kent de activiteiten, producten en diensten van een verzekerings­maatschappij door en door. En u bent vertrouwd met polissen, portefeuilles en de verzekeringswetgeving.
  • De juridische en financiële aspecten van verzekerings­producten en -diensten hebben geen geheimen voor u.
  • U verdiende al uw strepen met marketing, sales en risk management. En u bent ijzersterk in financiële analyse- en rapporteringstechnieken. Ingewikkelde cijfers presenteert u zó overzichtelijk dat uw rapporten geen uitleg behoeven.
  • U anticipeert met de juiste initiatieven op de veranderingen in de verzekeringsmarkt. Want het wordt steeds uitdagender om te voldoen aan de hybride behoeftes van de klant. En commerciële acties staan onder druk door multidistributie, multi­media en de wirwar aan communicatie­kanalen (denk aan omni­chanel). U zet uw kennis van beheer­systemen, datamanagement en ICT-tools voor marketing en sales in om daarop een antwoord te bieden.
  • U puurt met uw analytische geest nieuwe kansen uit markt­analyses, data-analyses en statistieken. Met uw kritische blik neemt u markt-, product- en verkoopgegevens onder de loep: op basis van uw bevindingen lanceert u weloverwogen de commerciële acties in uw regio.
  • U legt vlot nieuwe contacten en detecteert snel de behoeften van (potentiële) klanten. U speelt daarop in met gepaste oplossingen en bouwt zo aan een vertrouwensrelatie op lange termijn.
  • U treedt naar voren als coach. En geeft professioneel advies aan de medewerkers en samenwerkings­partners in de filialen.
  • U werkt graag zelfstandig én in team. Feedback omarmt u om er beter van te worden. En met collega’s deelt u spontaan al uw kennis en ervaring.
  • U drukt u foutloos uit in het Nederlands. Spreekt een aardig mondje Frans. En trekt u uit de slag in het Engels.
  • U verschijnt piekfijn voor de dag en blaakt van zelfvertrouwen.

Uw doorgroeikansen

Als district- of regiomanager wacht u een mooie toekomst:

  • Specialiseer u verder binnen uw eigen domein. Of verken nieuwe marketing- en saleshorizonten met focus op commerciële uit­dagingen.
  • Ontpop u als changemanager en leid veranderingsprojecten binnen sales en marketing in goede banen.
  • Blinkt u uit in coaching? Klim op tot leiding­gevende. Of zet uw management- en people skills in voor een strategische functie.

Uw competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst vinkt u ook deze eigenschappen af:

  • U blijft bij met commerciële innovaties. Én met veranderingen in de verzekeringswereld. Een uitdaging: want de exponentiële groei in multimediale technologieën vraagt voortdurend om productontwikkelingen, nieuwe businessmodellen en gevarieerde distributie- en communicatiekanalen. Die ontwikkelingen van vandaag bepalen mee uw commerciële aanpak van morgen.
  • U verdiept u in de ontwikkeling van vernieuwende ecosystemen. En in de samenwerking tussen partners die een impact hebben op de commerciële acties.
  • U volgt ICT-ontwikkelingen en -toepassingen op die belangrijk zijn voor de verzekeringswereld. Want een sterke e-awareness is mooi meegenomen in een business met voortdurend wijzigende behoeftes.
  • U bent helemaal mee met de regelgeving over veiligheid en bescherming van data en privacy (GDPR). Een must bij de ontwikkeling van marketing- en salesoplossingen.
  • U scherpt uw vaardigheden aan om advies te geven. Met als doel: een nog hogere efficiëntie en meerwaardecreatie.
  • U vergroot uw taalvaardigheid in de werktaal Engels.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren uw toekomst. Dat betekent dat u:

  • resultaat- en oplossingsgericht werkt
  • met verschillende projecten tegelijk bezig bent: voor diverse opdrachtgevers en in een snel veranderende omgeving met meerdere stakeholders
  • plaatsonafhankelijk samenwerkt in wisselende projectteams en in een diverse context (multidisciplinair, internationale multiculturele achtergrond)
  • een groot aanpassingsvermogen hebt en goed in balans blijft
  • openstaat voor nieuwigheden en leergierig bent

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website. En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Trends en overzicht 2019

Trends & Overzicht Fopas 2019 De belangrijkste trends en een overzicht van alle leeractiviteiten en van outplacement in 2019. Verneem in de Infographic wat er achter de schermen gerealiseerd werd. Waarmee bedoeld wordt: wat we samen realiseerden! Medewerkers,...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Trends en overzicht Fopas 2018

Trends & Overzicht Fopas 2018 Een synthese van de trends en van alle leeractiviteiten en outplacement van Fopas in 2018 zijn opgenomen in deze Infographic (UK)  overview-2018_def.pdf…
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Next Learning 2019 – trendsetter in ‘Future learning’

Next Learning 2019 blikt vooruit op ‘future learning’ Op het Next Learning congres kwamen ruim 800 professionals bijeen om te ontdekken hoe het leren in hun organisatie anders kan/moet. Waarbij de nodige aandacht aan ‘Be the change, you want...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Bots en ‘leren’ : wie leert van wie?

Wat valt er te leren bij en van Bots? Voor het goede begrip: Bots voor de insiders is hetzelfde dan robots voor outsiders, voor diegenen die minder betrokken zijn met digitale terminologie. Wat kunnen we over ro-bots leren, wat leren zij van ons en hoe kunnen we...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Ben jij een GameChanger?

Het spel verandert, het speelveld ‘leren & ontwikkelen’ verandert, en niet zo’n beetje ook. Leren moet leiden tot wendbare medewerkers, die zich snel kunnen aanpassen en bijdragen aan het resultaat van de organisatie. Dat vraagt om een andere kijk op leren....
Read More