Jouw missie in de job

Als vertrouwenspersoon voor jouw klanten, ben je verantwoordelijk voor het beheer van portefeuilles met leven- en gezondheidspolissen voor ondernemingen: van het opmaken van offertes, administratief en technisch voorbereiden van polissen, opvolgen van de dossiers tot het bijstaan en adviseren van jouw klanten. Je werkt in het centrum van de verzekeringsonderneming en staat het dichtst bij de klant. Bijgevolg spelen jij en je afdeling een belangrijke rol in de klantenbinding en in het handhaven van de reputatie van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

De klanten rekenen op jou. Je bent hun contact- en vertrouwenspersoon en treedt op als hun adviseur die instaat voor het beheer van hun polissen, zowel op administratief als technisch vlak.

  • Je treedt in contact met je klanten en luistert aandachtig naar hun verzekeringsbehoeften. Vervolgens adviseer je hen over geschikte verzekeringsoplossingen, op basis van je kennis en ervaring.
  • Vervolgens verzorg je de implementatie van het aangepaste of nieuwe verzekeringsplan en de introductie van de deelnemers. Bijkomend verzamel en controleer je de nodige gegevens en documenten bij nieuwe verzekeringsplannen en je wint juridisch of fiscaal advies in indien nodig.
  • Nadien sta je in voor het opmaken en uitgeven van nieuwe reglementen, conventies en bijvoegsels op basis van opgestelde procedures en methodes en op basis van de gekozen waarborgen. Tegelijk ben je ook bezig met het op punt stellen van de bestaande reglementen, conventies en bijvoegsels.
  • Na het ‘live’ gaan van een nieuwe polis, blijf je beschikbaar voor de klant of tussenpersoon voor het beheer van de afgesloten verzekering gedurende de looptijd van het contract.
  • Je verwerkt alle contract- of deelnemersmutaties in de beheersystemen. Zo houd je alle informatie continu up-to-date.
  • Bij schadegevallen sta je in voor verwerking en opvolging ervan in samenwerking met de medische dienst. Je beheert de uitkeringen en voert de berekeningen en betalingen uit, uiteraard rekening houdend met het belastingsysteem.
  • Je controleert de kwaliteit van de data, je bent alert voor mogelijke risico’s betreffende deontologie, compliance en anti-witwas.
  • Je volgt de incassostromen op, voert de applicaties en terugbetalingen uit, verstrekt inlichtingen over de premieregeling van klanten, maakt aansluitcontroles en wisselt informatie uit met fiscale en sociale instanties.
  • Je analyseert vragen en problemen en beantwoordt product-, dienst- of contractgerelateerde vragen op juridisch, fiscaal, actuarieel en financieel gebied.

Jouw competenties

  • Je voelt je thuis in het verzekeringswezen en in de verzekeringswetgeving.
    • Je hebt een goede kennis van verzekeringsproducten op juridisch, fiscaal, actuarieel en financieel vlak.
    • Je hebt ook affiniteit met employee benefits, arbeidsongevallen- en ziekteverzekeringen.
    • Je werkt volgens actuariële procedures en methoden.
  • Je leest en begrijpt snel de essentie van informatie om tot de kern van de zaak te komen. Je bent sterk analytisch en cijfermatig aangelegd. In je functie is het immers belangrijk dat je de business context van de klant en haar personeel zeer goed analyseert om zo risico’s te kunnen detecteren, zowel voor de klant als voor de maatschappij, en om fraude te voorkomen.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht en proactief.
  • Belangrijk is ook dat je op klantgerichte wijze, met een scherp inlevingsvermogen en commerciële feeling, verzekeringsproducten en dienstverlening promoot.
  • Je werkt accuraat in ICT-beheersystemen (rekenbladen, databanken); je dossiers en administratie beheer je op ordelijke en gestructureerde wijze.
  • Je werkt graag zelfstandig en bent tegelijk een teamplayer. Je staat open voor constructieve feedback, je springt in voor collega’s en samen delen jullie kennis en expertise.
  • Je communiceert to-the-point en helder en hebt een scherp inlevingsvermogen.
  • Je spreekt en schrijft vlot Frans en Engels voor de communicatie met internationale ondernemingen.

Jouw doorgroeikansen

Als beheerder Leven/Gezondheid – Ondernemingen kan je doorgroeien, doorstromen of hoger klimmen.

  • Groei door als expert in complexe dossiers en dossiers van grotere ondernemingen.
  • Stroom door naar verschillende commerciële functies.
  • Specialiseer je in specifieke verzekeringstechnische materies.
  • Evolueer naar een functie in schadebeheer of productontwikkeling.
  • Word teamleader als je sterk bent in het coachen van collega’s. Later kan je eventueel doorgroeien naar een leidinggevende functie dankzij je management- en people skills.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Het verkoopproces en de verkooptechnieken omvatten zowel face-to-face contacten als digitale communicatie in een business context. Daarom is het belangrijk om je digitale skills te ontwikkelen, je taal- en schrijfstijl aan te passen aan verschillende communicatiekanalen en om snel te leren schakelen tussen verschillende interacties met je gesprekspartners in de ondernemingen.
  • De focus ligt vandaag op ‘customer centricity’ en het aanbieden van verzekeringen als een uitgebreide dienstverlening (extended services). De onderneming als klant is zelf al goed geïnformeerd, kritisch en mondig. Daarenboven leiden nieuwe manieren van leven, werken en ondernemen tot nieuwe noden aan bescherming en bijstand. In jouw functie zijn commerciële feeling en empathie dus van belang om adequaat de behoeften van de klant en zijn personeel te identificeren, om gedegen advies te geven en zo het vertrouwen van de klant te winnen.
  • Je ontwikkelt je vaardigheden in de digitale sales tools die je helpen bij het opstellen van klantenprofielen en behoeften- en risicoanalyses. Op basis van de verkregen data geef je gepersonaliseerd advies aan je klant en promoot je ‘to-the-point’ en in klare taal de juiste verzekeringsoplossing(en).
  • Tegelijk dankzij de digitalisering neemt de onderneming en hun personeel zelf een aantal taken over zoals online registreren, aanpassen van gegevens, aangeven van schade, opvragen van informatie of documentatie, … Je helpt hen dan ook in het versterken van hun zelfredzaamheid op digitaal vlak in het beheer van hun persoonlijke dossiers.
  • Het verzekeringsproces wordt meer en meer gedigitaliseerd, er worden insurtech supportsystemen geïntroduceerd en AI-programma’s die massa’s data verwerken en monitoren en data-analyses kunnen verrijken. Daarom heb je een sterke ‘e-awareness’ en leer je snel werken met nieuwe applicaties.
  • Je hebt ook een sterke ‘risk en compliance awareness’ en volgt de regelgeving bij verzekeringsproducten, financiële transacties, databeheer, … op. En je houdt eveneens rekening met de impact van nieuwe regelgeving op het verkoopproces.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Sector Study – Verzekerd op weg naar 2020

Voorstelling/Présentation Rapport – Sector Studie/Etude Sectorielle 2012 (626 downloads) First steps towards Future 2020 – Fopas Event 22/01/2013 Next-steps-Fopas from 2013…
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More