Jouw missie in de job

Een beeld zegt nog altijd meer dan duizend woorden. Daarom is de look-and-feel zo belangrijk voor het imago van een verzekeringsonderneming en de promotie van haar producten en dienstverlening. En die neem je als creatieve en artistieke professional onder jouw hoede. Je ontwikkelt, creëert en realiseert wervende communicaties en aantrekkelijke presentaties van producten en diensten. Zo verzeker je dat elke boodschap de juiste doelgroep bereikt én aanzet tot actie.

Jouw opdrachten

  • Je bent de creatieveling die de interne en externe communicatie vormgeeft en visueel ondersteunt: van flyers en posters, over product- en promotiebrochures, presentaties en animaties op websites of applicaties tot magazines en rapporten – zowel gedrukt als online.
  • Je vertrekt altijd vanuit de vraag van de opdrachtgever of de interne klant. Je werkt ook mee in het development team bij de ontwikkeling van nieuwe digitale toepassingen (animaties, UX en UI design).
  • Je geeft de opdrachtgever advies over de juiste vorm, ‘look and feel’ van de boodschap. Daarbij bespreek je de mogelijkheden en beperkingen van beelden, video’s, kleuren, lettertypes, enzovoort.
  • Daarna vertaal je de briefing naar een grafisch ontwerp, dat aantrekkelijk, technisch correct én conform de huisstijl is.
  • Dit eerste ontwerp leg je voor aan de opdrachtgever. Heeft die opmerkingen of extra verzoeken ? Dan schaaf je je ontwerp bij tot het perfect is.
  • Is dit basisontwerp goedgekeurd ? Dan werk je het kwaliteitsvol en technisch correct af.
  • Je zorgt ervoor dat je ontwerp beantwoordt aan de grafische richtlijnen en huisstijl. En je houdt altijd rekening met het imago en grafische charter van de verzekeringsonderneming.
  • Dankzij een concrete werkplanning bereik je altijd een uitstekend resultaat binnen de vooropgestelde deadline.

Jouw competenties  

  • Als grafisch vormgever beheers je alle technieken van je vak: digitaal tekenen, beeldverwerking, kleurenleer, opmaak, typografie, … Tot en met drukvoorbereiding of plaatsing op de website of applicatie.
  • Je kunt ook vlot overweg met softwaretools voor beeld- en fotobewerking, ontwerp van logo’s, pictogrammen, en typografie, paginaopmaak, interactieve functies, …
  • Je werkt nauwkeurig en kijkt met een scherp oog naar grafische vormgeving, beeld en kleuropmaak.
  • Je ordent je opdrachten zodat de planning nooit in het gedrang komt.
  • Dankzij je creatieve geest vind je voor elk grafisch probleem een praktische oplossing.
  • Je geeft advies op basis van uw kennis en ervaring met vormgeving en beeldkeuze, kleur en typografie, …
  • e functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team. Je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je mailt helder, duidelijk en gestructureerd. En brengt regelmatig verslag uit van je prestaties.
  • Je spreekt en schrijft correct Frans.

Jouw doorgroeikansen 

Als grafisch vormgever kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Bouw jouw expertise in grafische vormgeving verder uit – zowel in print als online.
  • Ga voor een technische specialisatie in bepaalde ICT-applicaties.
  • Leg je toe op belangrijke ontwikkelingen zoals onlinecommunicatie, multimedia en social media.
  • Verzilver je communicatie- en ICT-skills bij andere functies in de verzekeringsmaatschappij.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Creëren van wervende eigentijdse beeldvorming is jouw ding. Je volgt hiervoor de trends en ontwikkelingen binnen grafische vormgeving op, zowel in print als online communicatie, audio-visuele toepassingen voor websites, platformen en andere applicaties.
  • Je houdt de vinger aan de pols van nieuwe toepassingen en legt je verder toe op complexere of vernieuwende applicaties. Je hebt een sterke e-awareness en profileert je als early adopter op het vlak van nieuwe applicaties en multimediatoepassingen.
  • Sterke ‘business awareness’ en commerciële feeling heb je nodig voor de branding van verzekeringsproducten en van het bedrijfsimago. Je ontwerpt de communicatieproducten vanuit ‘customer centricity’, zo weet je perfect de juiste beeldvorming over te brengen naar de kritische en mondige consument.
  • Je denkt en handelt creatief en oplossingsgericht.
  • Je werkt volgens SLA’s.
  • Je gebruikt vlot het Engels als werktaal.
  • Je werkt tijd- en plaatsonafhankelijk in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More