Jouw missie in de job

Je controleert boekhoudkundige gegevens en verwerkt ze volgens de gangbare normen en regels. Jouw werk draagt bij tot inzicht in en toezicht op de boekhoudkundige en financiële resultaten van de verzekeringsonderneming. Daarom is het belangrijk om correcte controles en betrouwbare verwerkingen uit te voeren om zo financiële informatie beschikbaar te stellen voor het management en voor externe controleorganen.

Jouw opdrachten

  • Je bekijkt nauwlettend alle ingeleverde documenten en data. Je checkt of de gegevens kloppen en volledig zijn. Je zorgt voor de vereiste correcties of verrijking van gegevens of data.
  • Je registreert financiële gegevens, controleert geautomatiseerde boekingen. Je zorgt voor de correcte verwerking van boekingen of voert correcties door.
  • Je verzamelt, integreert en verwerkt een veelheid aan data met behulp van diverse boekhoudkundige tools.
  • Je beheert, controleert en klasseert allerhande bewijsstukken volgens de voorgeschreven procedures van de fiscale wetgeving. Je volgt toegewezen zaken van dichtbij op.
  • Je zet automatische betalingsorders klaar en voert betalingen uit.

Jouw competenties

  • Je hebt een voorliefde voor cijfers en een passie voor boekhouding. Boekhoudkundige regels hebben voor jou geen geheimen meer.
  • Je werkt accuraat, ook met deadlines voor de deur.
  • Je hebt oog voor detail en streeft naar perfectie in je boekhoudkundige verwerkingen en controles.
  • Je bent zelfkritisch. Beter een keer te veel nakijken dan een keer te weinig, denk je.
  • Je spreekt en schrijft foutloos in het Frans.
  • Ook tijdens piekperiodes, zoals de afsluitingsperiodes, houd je het hoofd koel.

Jouw doorgroeikansen

Als medewerker boekhouding kun je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Word expert in boekhouding en krijg intern meer verantwoordelijkheid.
  • Betreed de wereld van verzekeringstechnische boekhouding of bekleed een andere financiële, ondersteunende of administratieve functie waarbij cijfermatig werken belangrijk is.
  • Groei door tot teamleader als je een geboren coach bent en schitterende people skills bezit.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je blijft bij met evoluties in boekhoudwetgeving en verdere digitalisering van financiële verwerkingsprocessen.
  • Je gaat verder dan alleen het verwerken van gegevens en documenten: je biedt ondersteuning in het voorbereiden van presentaties, grafieken en documenten voor boekhoudkundige en financiële rapporteringen.
  • Je hebt sterke digitale vaardigheden (Office – Boekhoudkundige – financiële programma’s). Door toenemende digitalisering zal de aandacht van dataverwerking immers verlegd worden naar validering, correctie en verrijking van data, behandelen van specifieke cases en uitzonderingen. Er zal ook meer aandacht gegeven worden aan inhoudelijke, financiële aspecten bij de data- en informatieverwerking.
  • Je blinkt uit in zakelijke communicatie, ook in online communicatie, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je denkt in oplossingen en pakt problemen snel aan.
  • Je bewaart altijd het totaaloverzicht.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en dat je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergiering bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More