Jouw missie in de job

Het geheim van een succesvolle verzekeringsonderneming ? Een eigentijds aanbod van producten die een brede waaier van risico’s dekken én rendabel zijn. En je speelt daarin een sleutelrol, als rechterhand van de productmanager. Je ontwikkelt mee de producten en dienstverlening op maat van klanten of tussenpersonen, ondersteunt markt- en concurrentieanalyses én gaat na of de technische en financiële aspecten overeenstemmen met de wetgeving, normen en commerciële visie van de onderneming.

Jouw opdrachten

  • Omdat je meewerkt aan behoefteanalyses, weet je altijd perfect wat klanten willen. Je ondersteunt data-analyses en maakt aansluitend overzichtsrapporten. Je gaat na waar het huidige aanbod beter kan, speurt naar kansen voor nieuwe producten en diensten en je stelt frisse ideeën voor aan de productmanager.
  • Krijgen nieuwe ideeën groen licht ? Dan is het tijd voor de uitwerking. Op basis van business cases en ontwikkelingsplannen van de productmanager werk je mee aan de verbetering of ontwikkeling van producten en dienstverlening in een B2C- of B2B-omgeving. Dat doe je samen met een multidisciplinair team : van commerciële professionals, verzekerings-, schade- en risicobeheerders tot informatici en juristen, fiscalisten en actuarissen.
  • Is het product klaar of staat de dienst op punt ? Dan draag je ook bij tot de commerciële lancering en de verdere implementatie van het product of de dienst.
  • Dan is het afwachten: slaat het nieuwe product of de nieuwe dienst aan ? Je volgt de marktintroductie en aanvaarding door klanten, monitort de rendabiliteit via digitale tools en boordtabellen. Merk je daaruit dat er bijsturingen nodig zijn ? Dan bespreek je die met de productmanager.
  • Ondertussen bereid je de volgende vernieuwingsgolf voor. Je houdt de vinger aan de pols van de verzekeringsmarkt en de concurrentie, voert cyclische data-analyses en marktstudies uit en blijft op de hoogte van de wetgeving. Op basis van dat speurwerk doe je nieuwe voorstellen en zorg je er mee voor dat de verzekeringsonderneming aantrekkelijk en competitief blijft.

Jouw competenties

  • Je kent de producten en dienstverlening van een verzekeringsonderneming (in een B2C of B2B-omgeving) én hebt commerciële feeling.
  • Je kunt data-analyses en marktonderzoeken opzetten, daaruit marktopportuniteiten puren en die omzetten naar zinvolle voorstellen voor de product manager.
  • Je hebt een neus voor trends en spot nieuwe behoeften in de particuliere en zakelijke markt. Die vertaal je naar productverbetering en -ontwikkeling die maximaal rendeert met minimale kosten.
  • Je hebt inzicht in het ontwikkelings- en lanceringsproces van producten en diensten.
  • Je verwerkt probleemloos de data van marktstudies en de monitoring van producten en diensten. En giet de resultaten en je conclusies in relevante rapporten.
  • Je speurt naar kansen voor de verbetering van prestaties en producten tesamen met hun winstgevendheid.
  • Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en specifieke applicaties voor marktonderzoek en productmanagement.
  • Je ordent je taken en stelt de juiste prioriteiten zodat de planning nooit in het gedrang komt.
  • Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team met professionals uit uiteenlopende diensten en met verschillende expertises.
  • Je spreekt vlot Nederlands en Frans. En begrijpt en spreekt Engels als dat de werktaal is. Je hanteert een commerciële en zakelijke schrijfstijl in online communicatie.

Jouw doorgroeikansen 

Als medewerker product management kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.

  • Wil je je verdiepen in jouw vak? Neem dan meer opdrachten voor complexere productinnovaties aan.
  • Leg je toe op marktanalyses, data-analyses en monitoring van producten en diensten met gespecialiseerde tools en softwaretoepassingen.
  • Zin in een nieuwe uitdaging ? Zet de stap naar een andere functie in marketing of verkoop. Wat je ook kiest, digitaal werken en multimedia zijn dé toekomst.
  • Dankzij jouw productkennis kun je je ook wagen aan verzekeringstechnische taken zoals de uitgave en het beheer van verzekeringspolissen en -contracten.
  • Word coach of neem de leiding van projecten of werkgroepen. Je staat dan in voor de werkorganisatie van collega’s en de oplossing van complexe problemen.
  • Groei op termijn door naar de functie van product manager.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Een uitgebreide kennis van de verzekeringstechnische producten, de markt, de distributiekanalen en de regelgeving. Je kent het commercieel proces volgens klantenprofiel, risicoprofiel en type verzekeringsproduct en dienstverlening. Je gebruikt ook de beschikbare digitale tools voor de opmaak van behoeftenanalyses en beheerscontracten en voor monitoringactiviteiten.
  • Je werkt mee aan innovatieve digitale verzekeringstechnische oplossingen, tot tevredenheid van de klanten, die ook ‘cost efficient’ zijn. Je past ‘customer centricity’ toe om verzekeringsproducten en bijhorende dienstverlening te ontwikkelen. Commerciële feeling en empathie zijn dus van belang. Je doet voorstellen die aansluiten op de behoeften in de huidige levensfase van de klant. Dit is ook belangrijk om gepaste producten en diensten te lanceren voor de klant.
  • Dankzij het gebruik van performante data en algoritmen kun je gericht inspelen op klantenbehoeften volgens hun profilering en predictief gedrag. Kortom, je hebt een sterke ‘business awareness’, commercieel talent en je bent innovatief in het bedenken van nieuwe producten en dienstverlening, ook voor digitale toepassingen. Hiertoe volg je de trends en nieuwe ontwikkelingen in de verzekeringswereld op de voet zodat je je kennis kan toepassen in je opdrachten.
  • Omdat multimedia en digitaal werken de toekomst zijn, werk je voortdurend je computerkennis en digitale vaardigheden bij – zeker in gespecialiseerde applicaties en geautomatiseerde beheersystemen.
  • Dankzij jouw organisatietalent, autonomie en flexibiliteit laat je je opmerken als een uiterst betrouwbare werkkracht.

persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More