Jouw missie in de job

Als polisbeheerder niet-leven sta je in voor de opening van emissiedossiers, de opmaak van offertes, de administratieve voorbereiding van polissen, de opvolging van schorsingen, wijzigingen en aanpassingen, het verlenen van voorlopige dekkingen en de uitbetaling van verschuldigde betalingen. Je werkt in het centrum van de verzekeringsonderneming en staat het dichtst bij de klant. Bijgevolg spelen jij en je afdeling een belangrijke rol in de klantenbinding en in het handhaven van de reputatie van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

De klanten rekenen op jou. Je bent hun contactpersoon voor het beheer van hun polissen.

  • Je beheert polissen van één verzekeringstype en biedt standaardverzekeringsdekking, bijvoorbeeld voor autodiefstal of brand. Je stelt de polissen op volgens de acceptatieregels van de verzekeringsonderneming en houdt daarbij rekening met de verwachte termijnen en beheer-, kwaliteits- en dienstverleningsprocedures.
  • Bij het openen van emissiedossier, verzamel en controleer je eerst zorgvuldig alle relevante informatie over de gemaakte afspraken. Je analyseert en beantwoordt vragen van klanten of tussenpersonen over voorwaarden en tarieven, rekening houdend met de acceptatieregels van de verzekeringsonderneming. Complexere vragen kun je voorleggen en afstemmen met collega’s.
  • Je maakt standaardoffertes en bijvoegsels op vraag van tussenpersonen of klanten of op initiatief van de verzekeringsonderneming. Je biedt standaardverzekeringsdekkingen aan die voldoen aan de acceptatieregels van de onderneming en je bepaalt acceptatiepremies en -voorwaarden. Kortom, de administratieve voorbereiding van de polissen en bijvoegsels ligt volledig in je handen.
  • Hierna zorg je voor de opvolging van de dossiers: je controleert premies, je verwerkt wijzigingen en je handelt opzeggingen, schorsingen en nietigverklaringen af.
  • Je verwerkt alle contract- of deelnemersmutaties in de beheersystemen. Zo houd je alle informatie continu up-to-date.
  • Indien nodig, lever je voorlopige dekkingen af volgens de vooropgestelde regels. Dit betekent dat je voorlopige premies en teruggavenkwitanties opstelt en verschuldigde bedragen betaalt.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met de verzekeringsactiviteiten in de producten Niet-leven.
  • Je hebt een goede kennis van verzekeringstechniek, regelgeving, de juridische en financiële aspecten van auto- en brandverzekeringen en burgerlijke aansprakelijkheidsverzekeringen.
  • Je kan snel en accuraat informatie verwerken zodat je polisbeheer correct verloopt.
  • Je bent cijfermatig aangelegd.
  • Je bent een vlotte communicator, je bent klant- en servicegericht en je hebt commerciële feeling, zowel aan de telefoon als in online communicatie.
  • Je werkt accuraat in ICT-beheersystemen en bent vertrouwd met dossierbeheer, voorwaarden, tarieven en acceptatieregels.
  • Je werkt graag zelfstandig en bent tegelijk een teamplayer. Je staat open voor constructieve feedback, je springt in voor collega’s en samen delen jullie kennis en expertise.
  • Je spreekt en schrijft vlot Frans en hebt een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als polisbeheerder niet-leven kan je doorgroeien, doorstromen of hoger klimmen.

  • Verdiep je in polisbeheer van complexere dossiers.
  • Stroom door naar verschillende dienstverlenende of commerciële functies.
  • Evolueer naar een functie in schadebeheer of in andere verzekeringstakken.
  • Word teamleader als je sterk bent in het coachen van collega’s.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Het verkoopproces en de verkooptechnieken evolueren sterk van face-to-face contacten naar digitale en mobiele communicatie (via apps, chatbots, …) in een wereld waarin de consument vertrouwd is met e-commerce. Deze evolutie in het verkoopproces geldt ook voor de verzekeringssector. Daarom is het belangrijk om je digitale skills te ontwikkelen, je taal- en schrijfstijl aan te passen aan verschillende communicatiekanalen en om snel te leren schakelen tussen onlinegesprekken met diverse betrokkenen.
  • De focus ligt vandaag op ‘customer centricity’ en het aanbieden van verzekeringen als een uitgebreide dienstverlening (extended services). Daarnaast leiden nieuwe manieren van leven, werken en ondernemen tot nieuwe noden aan bescherming en bijstand. De klant is ook steeds beter geïnformeerd, kritisch en mondig. In jouw functie is het dus belangrijk dat je klantgericht en met empathie denkt en handelt.
  • Je capteert adequaat de klantenbehoeften, geeft advies aan je klant en promoot to the point en in klare taal de juiste verzekeringsoplossing(en). Je kan hiervoor ook terugvallen op de digitale sales tools voor klantenprofileringen en behoeften- en risicoanalyses.
  • Tegelijk dankzij de digitalisering neemt de onderneming en hun personeel zelf een aantal taken over zoals online registreren, aanpassen van gegevens, aangeven van schade, opvragen van informatie of documentatie, … Je helpt hen dan ook in het versterken van hun zelfredzaamheid op digitaal vlak in het beheer van hun persoonlijke dossiers.
  • Het verzekeringsproces wordt meer en meer gedigitaliseerd, er worden insurtech supportsystemen geïntroduceerd en AI-programma’s die massa’s data verwerken en monitoren en data-analyses kunnen verrijken. Daarom heb je een sterke ‘e-awareness’ en leer je snel werken met nieuwe applicaties.
  • Je hebt ook een sterke ‘risk en compliance awareness’ en volgt de regelgeving bij verzekeringsproducten, financiële transacties, databeheer, … op. En je houdt eveneens rekening met de impact van nieuwe regelgeving op het verkoopproces.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Get to know: data experten allerhande

What’s in a name? Know the differences between a Big Data Specialist, a Data Scientist, a Data Analyst Het aantal data groeit exponentieel. Denk alleen maar aan de gegevens die Google, Facebook, LinkedIn bijhouden over hun leden. Ook de verzekeringssector...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More