Jouw missie in de job

Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en de opvolging van schadedossiers Niet-Leven. Je zorgt voor een correcte en snelle vergoeding van de verzekerde of derde en je houdt hierbij rekening met de geldende procedures.

Jouw opdrachten

De klanten rekenen op jou. Je bent hun contactpersoon en toeverlaat bij schade.

  • Jouw job start met de opening van het schadedossier en je verzamelt en controleert alle relevante gegevens rond de dekking, de aansprakelijkheden, de omstandigheden en de oorzaak van de schade.
  • Je analyseert accuraat de aangifte en je aanvaardt al dan niet de schade. Je weegt ook af of er een expert wordt aangesteld om het dossier extra te bekijken. Dit hangt af van de omvang van de polis garanties en de reserves die nodig zijn.
  • Je bepaalt hierna de vergoeding aan de betrokken partij, rekening houdend met de algemene en bijzondere voorwaarden, de rechtspraak, de conventies, de inspectieverslagen en de instructies van het management bij de termijnen.
  • Je handelt het dossier correct af. Je vergoedt alle betrokken partijen en betaalt ook de erelonen van externe tussenpersonen. Je handelt volgens de akkoorden, (sociale en fiscale) reglementeringen en overeenkomsten tussen verzekeringsondernemingen.
  • In de tussentijd volg je diverse schadedossiers op. Daarbij houd je je aan de wetgeving, de overeenkomsten en de deadlines.
  • Je coördineert de communicatie met alle betrokken partijen op een efficiënte, klantvriendelijke en correcte wijze.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met verzekeringen en schadebeheer Niet-Leven zoals auto- en brandschade.
  • Je kent de basiswetgeving van verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer en de aanverwante juridische en financiële aspecten.
  • Je analyseert kritisch en accuraat schadedossiers vanuit verschillende invalshoeken. Je kijkt naar polisgaranties, aansprakelijkheden, risico’s, voorwaarden, enz met een scherpe neus voor fraude. Je stemt af met andere diverse betrokkenen om tot een juiste beoordeling te komen en de gepaste vergoeding te bepalen.
  • Je werkt systematisch en kwaliteitsvol.
  • Je hebt werken met cijfers in de vingers.
  • Je bent assertief, zakelijk en ad rem, zowel aan de telefoon als via e-mail.
  • Je begeleidt klanten in het begrijpen van procedures, polissen, dekkingen, schadeprocedures en vergoedingen. Je vangt ook klachten op.
  • Je werkt vlot met ICT-beheersystemen en bent vertrouwd met dossierbeheer, voorwaarden, tarieven en acceptatieregels.
  • Je werkt zelfstandig en bent tegelijk ook een teamplayer. Je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door jouw kennis ter beschikking te stellen.
  • Je bent vlot tweetalig en je hebt een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als schadebeheerder Niet-Leven kan je doorgroeien, zijwaarts groeien of hoger klimmen.

  • Diep je expertise verder uit en pak complexere schadedossiers aan.
  • Verbreed je kennis en ga aan de slag in andere verzekeringstakken. Of word schade-inspecteur.
  • Stroom door naar diverse andere dienstverlenende of commerciële functies.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s, kan je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Jouw verzekeringstechnische deskundigheid blijft belangrijk in jouw functie als schadebeheerder.
  • Je hebt een sterke e-awareness en bent snel weg met nieuwe ICT-applicaties. Er is immers een sterke automatisering in het schadebeheerproces: er zijn nieuwe platformen die dienen als draaischijf tussen verschillende betrokkenen (verzekerden, experts, schadeherstellers) en klanten nemen zelf een aantal taken op zich. Dit betekent ook dat er tijd vrijkomt voor complexe dossiers en voor gepersonaliseerd advies.
  • Je blijft bij met evoluties in data analytics voor de analyse en evaluatie van schade, de bepaling van de vergoeding, de identificatie van risico’s en mogelijke fraude.
  • De klant zelf is steeds beter geïnformeerd, mondiger en veeleisender. In jouw functie is het bijgevolg belangrijk dat je klantgericht denkt en handelt zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
  • De communicatie met de klant gebeurt nu via meerdere kanalen en er wordt ook aandacht besteed aan snellere reactietijden naar de klant toe. Daarom is het noodzakelijk dat je je digitale skills ontwikkelt en je taal- en schrijfstijl aanpast aan verschillende communicatiekanalen (aan de telefoon, via e-mail of online), ook in het Engels.
  • Je denkt oplossingsgericht en handelt vanuit een sterke ‘risk en compliance awareness’.
  • Verder werk je actief mee aan de optimalisering van werkprocessen, het integreren van nieuwe regelgevingen voor risicobeheer, security, fraudepreventie, enzov in nieuwe procedures en aan digitaliseringsprojecten die gericht zijn op klantgerichtheid, efficiëntie en kostenbesparingen.
  • Je werkt met dashboards, KPI’s en visualiseringstechnieken.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

Digitalisering Insurance, een historische opportuniteit voor de sector, volgens Belfius Insurance

Digitalisering en verdere automatisering. De toekomst is nu! Eric Kleijnen, CEO Belfius Insurance gaf op 3/3/2016 voor Trends magazine en het aanwezige publiek zijn visie op de toekomst van de verzekeringsondernemingen, waaronder de  ‘digitalisering’,...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More