Jouw missie in de job

Als telefonist/receptionist zorg je voor een hartelijk onthaal en klantvriendelijke service. Je straalt enthousiasme en warmte uit en draagt zo mee het imago van de verzekeringsonderneming uit.

Jouw opdrachten

Als eerste aanspreekpunt draag je een ambassadeursrol binnen de verzekeringsonderneming.

  • Je beantwoordt gezwind telefoontjes en schakelt de beller vlot door naar de juiste dienst en persoon.
  • Je ontvangt en oriënteert bezoekers aan de receptie gastvrij en correct. Je meldt hun komst aan de betrokken collega en autoriseert hun toegang volgens de veiligheidsprocedures.
  • Je helpt bezoekers met vragen en maakt hen wegwijs in de receptieruimte en het gebouw.
  • Je belt ook zelf contactpersonen op wanneer medewerkers je daarom vragen.
  • Je neemt post en pakketjes in ontvangst en zorgt ervoor dat ze bij de juiste bestemmeling terechtkomen.
  • Je krijgt een aantal administratieve taken toegewezen en zorgt voor facilitaire ondersteuning.
  • Je waakt erover dat de receptieruimte onberispelijk is en blijft. En je let mee op enkele veiligheidspunten.

Jouw competenties

Als telefonist/receptionist ga je soepel en correct met mensen om.

  • Je bent communicatief en beheerst verschillende talen. Je vat snel de essentie van een boodschap, verzoek of vraag.
  • Je beantwoordt telefonische oproepen in vlotte, heldere taal, klantgericht en met commerciële flair.
  • Je houdt het hoofd koel wanneer veel zaken ineens op jou afkomen. Je neemt kwestie per kwestie onder handen en blijft onder alle omstandigheden vriendelijk.
  • Je komt – als uithangbord van de verzekeringsmaatschappij – altijd fris, professioneel en verzorgd voor de dag. Zo maak je zowel aan de balie als aan de telefoon een goede eerste indruk.

Jouw doorgroeikansen

Als telefonist/receptionist kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Ontwikkel jezelf tot administratief bediende.
  • Bied je aan als customer en service care operator.
  • Ga voor een functie binnen telemarketing of telesales.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je drukt je vloeiend uit in meerdere talen.
  • Je biedt altijd de beste mogelijke service.
  • Je fietst vlot door verschillende ICT-toepassingen.
  • Je straalt professionaliteit uit.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in stressvolle situaties;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

Bedrijven hechten onvoldoende belang aan nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, de kern voor innovatie De kern van innovatie is nieuwsgierigheid, vragen stellen, bevragen, kritisch zijn. En dat hebben we verleerd. Waar kleine kinderen een 300-tal vragen per dag stellen, blijkt dat volwassen nog maar amper iets in vraag...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More