Jouw missie in de job

Als telefonist/receptionist zorg je voor een hartelijk onthaal en klantvriendelijke service. Je straalt enthousiasme en warmte uit en draagt zo mee het imago van de verzekeringsonderneming uit.

Jouw opdrachten

Als eerste aanspreekpunt draag je een ambassadeursrol binnen de verzekeringsonderneming.

  • Je beantwoordt gezwind telefoontjes en schakelt de beller vlot door naar de juiste dienst en persoon.
  • Je ontvangt en oriënteert bezoekers aan de receptie gastvrij en correct. Je meldt hun komst aan de betrokken collega en autoriseert hun toegang volgens de veiligheidsprocedures.
  • Je helpt bezoekers met vragen en maakt hen wegwijs in de receptieruimte en het gebouw.
  • Je belt ook zelf contactpersonen op wanneer medewerkers je daarom vragen.
  • Je neemt post en pakketjes in ontvangst en zorgt ervoor dat ze bij de juiste bestemmeling terechtkomen.
  • Je krijgt een aantal administratieve taken toegewezen en zorgt voor facilitaire ondersteuning.
  • Je waakt erover dat de receptieruimte onberispelijk is en blijft. En je let mee op enkele veiligheidspunten.

Jouw competenties

Als telefonist/receptionist ga je soepel en correct met mensen om.

  • Je bent communicatief en beheerst verschillende talen. Je vat snel de essentie van een boodschap, verzoek of vraag.
  • Je beantwoordt telefonische oproepen in vlotte, heldere taal, klantgericht en met commerciële flair.
  • Je houdt het hoofd koel wanneer veel zaken ineens op jou afkomen. Je neemt kwestie per kwestie onder handen en blijft onder alle omstandigheden vriendelijk.
  • Je komt – als uithangbord van de verzekeringsmaatschappij – altijd fris, professioneel en verzorgd voor de dag. Zo maak je zowel aan de balie als aan de telefoon een goede eerste indruk.

Jouw doorgroeikansen

Als telefonist/receptionist kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Ontwikkel jezelf tot administratief bediende.
  • Bied je aan als customer en service care operator.
  • Ga voor een functie binnen telemarketing of telesales.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je drukt je vloeiend uit in meerdere talen.
  • Je biedt altijd de beste mogelijke service.
  • Je fietst vlot door verschillende ICT-toepassingen.
  • Je straalt professionaliteit uit.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in stressvolle situaties;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Sector Study – Verzekerd op weg naar 2020

Voorstelling/Présentation Rapport – Sector Studie/Etude Sectorielle 2012 (628 downloads) First steps towards Future 2020 – Fopas Event 22/01/2013 Next-steps-Fopas from 2013…
Read More

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Hoe overleven in de VUCA wereld?

De wereld waarin we leven is beweeglijker,  er zijn minder zekerheden, is complexer en minder éénduidig dan vroeger. Dit wordt ook wel aangeduid als VUCA (een militaire term), wat staat voor de eerste letters van deze begrippen. Om in de VUCA wereld te overleven...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More

Get to know: data experten allerhande

What’s in a name? Know the differences between a Big Data Specialist, a Data Scientist, a Data Analyst Het aantal data groeit exponentieel. Denk alleen maar aan de gegevens die Google, Facebook, LinkedIn bijhouden over hun leden. Ook de verzekeringssector...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More