Jouw missie in de job

Als vormingsmedewerker ontwikkel, organiseer en geef je opleidingen aan interne of externe medewerkers of tussenpersonen.  Zo schaven zij hun kennis bij en leren zij om hun volle potentieel te ontdekken en te gebruiken, zodat de professionele dienstverlening van de verzekeringsonderneming er continu op vooruitgaat.

Jouw opdrachten

Je hebt talent om mensen op een begrijpelijke manier iets bij te brengen. Zo verrijk je de kennis, vaardigheden en attitude van professionals.

  • Je bespreekt met je manager de opleidingsbehoeften van de betrokken doelgroep, bijv. commerciële of verzekeringstechnische medewerkers, tussenpersonen, … Aan de hand daarvan bepaal je samen de thema’s van de opleidingen, de verschillende inhoudelijke modules en de didactische werkmethoden. Je zorgt ook dat de opleidingen ‘future proof’ zijn en aansluiten bij de businessdoelstellingen.
  • Vervolgens stippel je de inhoud van de opleidingen uit met de specifieke noden van de doelgroep en de business in je achterhoofd. Je werkt daarvoor ook nauw samen met de businessunits. Je zorgt voor kwalitatieve trainingen, gebaseerd op recente en correcte informatie, binnen de afgesproken termijnen.
  • Je bepaalt ook de vorm en uitwerking van de opleidingsmodules, handleidingen, aanvullende documentatie en online informatiebronnen. Zo garandeer je een optimale kennisoverdracht en draag je bij tot de competentieontwikkeling van de medewerkers en tussenpersonen.
  • Je staat in voor de praktische organisatie van de opleidingen, hiernaast maak je ook inhoudelijke en praktische afspraken met andere trainers.
  • Je stelt heldere en didactisch verantwoorde presentaties en cases op voor de verschillende thema’s en doelgroepen. Je geeft ook zelf opleidingen en faciliteert de uitwisseling van kennis en ervaring. Je hebt aandacht voor zowel individuele als groepsdynamische leerprocessen.
  • Je blijft nauwgezet bij met ontwikkelingen binnen opleidingsthema’s en reglementeringen, zowel technisch als commercieel. Daarnaast spijker je je eigen kennis en vaardigheden voortdurend bij. Bijgevolg sta je als geloofwaardige en adequate vakexpert en trainer voor de cursisten en beantwoord je zelfverzekerd en professioneel hun vragen.
  • Je houdt het learning managementsysteem actueel en maakt evaluatierapporten met relevante indicatoren. Je sleutelt aan de kwaliteit van je opleidingen op basis van ontvangen
  • Tot slot werk je mee aan het digitaliseren van opleidingsmodules en het opzetten van een leerportaal of platf Je brengt je inzichten en ervaring mee bij de ontwikkeling van e-learning oplossingen, blended learnings, computer-based trainings, MOOC’s en dergelijke.

Jouw competenties

  • Je kent de activiteiten, producten en diensten van de verzekeringsmaatschappij heel grondig. Je bent een expert in de materie waarover je doceert. En je beschikt over een basiskennis verzekeringswetgeving, polissen en portefeuillebeheer. De algemene, juridische en financiële aspecten van verzekeringstechniek zijn je niet vreemd.
  • Je hebt voeling met marketing en commerciële acties.
  • Je detecteert opleidingsbehoeftes dankzij jouw didactische kennis en educatieve vaardigheden.
  • Je motiveert en inspireert dankzij je overtuigende en boeiende presentaties. Je kunt terugvallen op een gestructureerd verhaal en overtuigt je publiek met sterke argumenten vanuit relevante praktijkcases.
  • Je zet diverse didactische werkvormen in, ook digitale werkvormen zoals e-learning, webinars, blended learning, moocs, …
  • Je functioneert autonoom en werkt ook goed in groep. Je slaat feedback nooit af en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je drukt je perfect uit in het Nederlands, beschikt over een goede kennis van het Frans en kunt je redden in het Engels.
  • Je komt verzorgd voor de dag en staat stevig in je schoenen.

Jouw doorgroeikansen

Als vormingsmedewerker kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Zet verdere stappen binnen Learning & Development.
  • Neem het opstapje naar een functie binnen sales of marketing.
  • Werp jezelf op als productie-inspecteur.
  • Ontwikkel jezelf tot expert in specifieke verzekeringstechnische materie.
  • Solliciteer naar een functie als teamleader als coaching je goed ligt.
  • Is (people)management jouw sterkte ? Dan ligt op termijn zelfs een leidinggevende functie in het verschiet.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • De verzekeringswereld is in volle transitie. Hierdoor veranderen ook de job- en competentievereisten. Jouw rol als vormingsmedewerker en trainer is cruciaal voor de kennis en competentieontwikkeling van medewerkers. Je begeleidt hen in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling en verzekert daardoor hun blijvende inzetbaarheid in de toekomst.
  • Je hebt diepgaande verzekeringstechnische, markt- en productkennis van de verzekeringstak(ken) waarover je doceert.
  • Ook de vormingswereld is in volle transitie. De didactische methoden binnen de verschillende leerstijlen evolueren, de aandacht voor kennistransfer wordt uitgebreid naar aandacht voor persoonlijke ontwikkelingstrajecten en coaching. Er wordt ingezet op up en re-skilling als noodzaak voor blijvende inzetbaarheid. Levenslang leren is het motto. Belangrijk is ook het creëren en stimuleren van een positieve, leuke leercultuur en het bedenken van creatieve leeropportuniteiten met snelle leerwinst: on-the-job, korte lessessies, interactieve tools. E-learning is van belang voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Daarnaast zijn er inlevings- en experimentstages, het werken met business cases, gamified e-learning solutions, collaboratieve en interactieve leermodules. Het opleidingsaanbod – waaronder MOOC’s, podcasts, video’s, micro learnings, webinars, one minute lessons – wordt on demand beschikbaar gemaakt. Daarom is het belangrijk dat je sterke ICT-vaardigheden, een forse dosis e-awareness en een uitgebreide kennis van innovatieve opleidingstechnieken hebt en je snel weg bent met digitale toepassingen zoals apps en multimedia in e-learning.
  • Je bezit een stevige portie business awareness.
  • Je hebt een sterk inlevingsvermogen in de leerbehoeften van medewerkers en je zorgt voor een veilige leer- en ontwikkelingsomgeving.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht.
  • Je communiceert helder en professioneel – ook in online communicatie.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en je een open mindset hebt voor nieuwe uitdagingen en veranderingen;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

De informatie-professional, een job van de toekomst, of een kerncompetentie voor de meesten van ons?

De competentie om relevante informatie te verzamelen, te verwerken en te presenteren is in een toenemend aantal jobs een verwachting, en zelfs een vereiste. Hoe kan deze kerncompetentie ‘verzamelen, verwerken en presenteren van data’ aangeleerd, onderhouden...
Read More

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Hoe overleven in de VUCA wereld?

De wereld waarin we leven is beweeglijker,  er zijn minder zekerheden, is complexer en minder éénduidig dan vroeger. Dit wordt ook wel aangeduid als VUCA (een militaire term), wat staat voor de eerste letters van deze begrippen. Om in de VUCA wereld te overleven...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More