Jouw missie in de job

Als vormingsmedewerker ontwikkel, organiseer en geef je opleidingen aan interne of externe medewerkers of tussenpersonen.  Zo schaven zij hun kennis bij en leren zij om hun volle potentieel te ontdekken en te gebruiken, zodat de professionele dienstverlening van de verzekeringsonderneming er continu op vooruitgaat.

Jouw opdrachten

Je hebt talent om mensen op een begrijpelijke manier iets bij te brengen. Zo verrijk je de kennis, vaardigheden en attitude van professionals.

  • Je bespreekt met je manager de opleidingsbehoeften van de betrokken doelgroep, bijv. commerciële of verzekeringstechnische medewerkers, tussenpersonen, … Aan de hand daarvan bepaal je samen de thema’s van de opleidingen, de verschillende inhoudelijke modules en de didactische werkmethoden. Je zorgt ook dat de opleidingen ‘future proof’ zijn en aansluiten bij de businessdoelstellingen.
  • Vervolgens stippel je de inhoud van de opleidingen uit met de specifieke noden van de doelgroep en de business in je achterhoofd. Je werkt daarvoor ook nauw samen met de businessunits. Je zorgt voor kwalitatieve trainingen, gebaseerd op recente en correcte informatie, binnen de afgesproken termijnen.
  • Je bepaalt ook de vorm en uitwerking van de opleidingsmodules, handleidingen, aanvullende documentatie en online informatiebronnen. Zo garandeer je een optimale kennisoverdracht en draag je bij tot de competentieontwikkeling van de medewerkers en tussenpersonen.
  • Je staat in voor de praktische organisatie van de opleidingen, hiernaast maak je ook inhoudelijke en praktische afspraken met andere trainers.
  • Je stelt heldere en didactisch verantwoorde presentaties en cases op voor de verschillende thema’s en doelgroepen. Je geeft ook zelf opleidingen en faciliteert de uitwisseling van kennis en ervaring. Je hebt aandacht voor zowel individuele als groepsdynamische leerprocessen.
  • Je blijft nauwgezet bij met ontwikkelingen binnen opleidingsthema’s en reglementeringen, zowel technisch als commercieel. Daarnaast spijker je je eigen kennis en vaardigheden voortdurend bij. Bijgevolg sta je als geloofwaardige en adequate vakexpert en trainer voor de cursisten en beantwoord je zelfverzekerd en professioneel hun vragen.
  • Je houdt het learning managementsysteem actueel en maakt evaluatierapporten met relevante indicatoren. Je sleutelt aan de kwaliteit van je opleidingen op basis van ontvangen
  • Tot slot werk je mee aan het digitaliseren van opleidingsmodules en het opzetten van een leerportaal of platf Je brengt je inzichten en ervaring mee bij de ontwikkeling van e-learning oplossingen, blended learnings, computer-based trainings, MOOC’s en dergelijke.

Jouw competenties

  • Je kent de activiteiten, producten en diensten van de verzekeringsmaatschappij heel grondig. Je bent een expert in de materie waarover je doceert. En je beschikt over een basiskennis verzekeringswetgeving, polissen en portefeuillebeheer. De algemene, juridische en financiële aspecten van verzekeringstechniek zijn je niet vreemd.
  • Je hebt voeling met marketing en commerciële acties.
  • Je detecteert opleidingsbehoeftes dankzij jouw didactische kennis en educatieve vaardigheden.
  • Je motiveert en inspireert dankzij je overtuigende en boeiende presentaties. Je kunt terugvallen op een gestructureerd verhaal en overtuigt je publiek met sterke argumenten vanuit relevante praktijkcases.
  • Je zet diverse didactische werkvormen in, ook digitale werkvormen zoals e-learning, webinars, blended learning, moocs, …
  • Je functioneert autonoom en werkt ook goed in groep. Je slaat feedback nooit af en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je drukt je perfect uit in het Nederlands, beschikt over een goede kennis van het Frans en kunt je redden in het Engels.
  • Je komt verzorgd voor de dag en staat stevig in je schoenen.

Jouw doorgroeikansen

Als vormingsmedewerker kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Zet verdere stappen binnen Learning & Development.
  • Neem het opstapje naar een functie binnen sales of marketing.
  • Werp jezelf op als productie-inspecteur.
  • Ontwikkel jezelf tot expert in specifieke verzekeringstechnische materie.
  • Solliciteer naar een functie als teamleader als coaching je goed ligt.
  • Is (people)management jouw sterkte ? Dan ligt op termijn zelfs een leidinggevende functie in het verschiet.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • De verzekeringswereld is in volle transitie. Hierdoor veranderen ook de job- en competentievereisten. Jouw rol als vormingsmedewerker en trainer is cruciaal voor de kennis en competentieontwikkeling van medewerkers. Je begeleidt hen in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling en verzekert daardoor hun blijvende inzetbaarheid in de toekomst.
  • Je hebt diepgaande verzekeringstechnische, markt- en productkennis van de verzekeringstak(ken) waarover je doceert.
  • Ook de vormingswereld is in volle transitie. De didactische methoden binnen de verschillende leerstijlen evolueren, de aandacht voor kennistransfer wordt uitgebreid naar aandacht voor persoonlijke ontwikkelingstrajecten en coaching. Er wordt ingezet op up en re-skilling als noodzaak voor blijvende inzetbaarheid. Levenslang leren is het motto. Belangrijk is ook het creëren en stimuleren van een positieve, leuke leercultuur en het bedenken van creatieve leeropportuniteiten met snelle leerwinst: on-the-job, korte lessessies, interactieve tools. E-learning is van belang voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Daarnaast zijn er inlevings- en experimentstages, het werken met business cases, gamified e-learning solutions, collaboratieve en interactieve leermodules. Het opleidingsaanbod – waaronder MOOC’s, podcasts, video’s, micro learnings, webinars, one minute lessons – wordt on demand beschikbaar gemaakt. Daarom is het belangrijk dat je sterke ICT-vaardigheden, een forse dosis e-awareness en een uitgebreide kennis van innovatieve opleidingstechnieken hebt en je snel weg bent met digitale toepassingen zoals apps en multimedia in e-learning.
  • Je bezit een stevige portie business awareness.
  • Je hebt een sterk inlevingsvermogen in de leerbehoeften van medewerkers en je zorgt voor een veilige leer- en ontwikkelingsomgeving.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht.
  • Je communiceert helder en professioneel – ook in online communicatie.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en je een open mindset hebt voor nieuwe uitdagingen en veranderingen;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Artificial Intelligence en verzekeringen

Artificial Intelligence doet zijn intrede in de verzekeringsonderneming Fukoku Mutual Life Insurance, een Japanse verzekeringsonderneming, introduceert ‘Arificial Intelligence’ (AI) in maart 2017, vervangt hiermee 30 medewerkers en hoopt 30% efficiënter...
Read More

The future of work

PSFK Future of Work Report 2013 from PSFK Een PowerPoint presentatie die een idee geeft over onze toekomstige job, gaande van humeur-indicatoren tot flexibel meubilair. Voorwaarden: een stabiele internetverbinding en zelf ‘high connected’…
Read More

Muhammed: Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar) for Fopas Observo

Meer lezen over de job Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar): missie en opdrachten, competenties nu en in de toekomst, doorgroeimogelijkheden
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More