Uw missie in de job

Als vormingsmedewerker (m/v) ontwikkelt, organiseert en geeft u opleidingen aan interne of externe medewerkers of tussenpersonen. Zo schaven zij hun kennis bij en leren zij om hun volle potentieel te ontdekken en te gebruiken, opdat de professionele dienstverlening van de verzekeringsonderneming er continu op vooruitgaat.

Uw opdrachten

U hebt talent om mensen op een begrijpelijke manier iets bij te brengen. Zo verrijkt u de kennis en vaardigheden van professionals.

  • U werkt nauw samen met uw manager en bespreekt de opleidingsbehoeften van de betrokken doelgroep, bijv. commerciële of verzekeringstechnische medewerkers, tussenpersonen, … Aan de hand daarvan bepaalt u de thema’s van de opleidingen. Naast inspelen op de behoeftes van de groep, zorgt u er ook voor dat de opleidingen bijdragen aan de realisatie van de businessdoelstellingen.
  • U stippelt de inhoud van de opleidingen uit met de specifieke noden van de doelgroep in uw achterhoofd. En werkt daarvoor ook close samen met de businessunits. U zorgt ervoor kwalitatieve trainingen aan te bieden, gebaseerd op recente, correcte en betrouwbare gegevens.
  • U bepaalt ook de vorm en uitwerking van de opleidingsmodules én de schriftelijke ondersteuning. Zo garandeert u de overdracht van de nodige kennis binnen de afgesproken termijn.
  • U staat in voor de praktische organisatie van de opleidingen.
  • U maakt heldere en didactisch verantwoorde presentaties voor de verschillende doelgroepen, en staat zelf ook in voor het animeren van opleidingen.
  • U blijft nauwgezet bij met de reglementeringen, zowel technisch als commercieel. Daarnaast spijkert u uw eigen kennis en vaardigheden voortdurend bij. Zo staat u als geloofwaardige en adequate expert voor de cursisten. En beantwoordt u zelfverzekerd en professioneel hun vragen.
  • U sleutelt – op basis van regelmatige evaluatie en follow-up – continu aan de kwaliteit van uw opleidingen.

Uw Competenties

  • U kent de activiteiten, producten en diensten van de verzekeringsmaatschappij vanbinnen en vanbuiten. En beschikt over een basis in verzekeringswetgeving, polissen en portefeuillebeheer. Verzekeringstechniek en de juridische en financiële aspecten ervan zijn u niet vreemd.
  • U hebt voeling met marketing en commerciële acties.
  • U detecteert opleidingsbehoeftes dankzij uw educatieve vaardigheden.
  • U motiveert en inspireert en geeft overtuigende en boeiende presentaties. U kunt terugvallen op een gestructureerd verhaal en sterke argumenten.
  • U functioneert autonoom, maar werkt ook goed in groep. U slaat feedback nooit af en deelt graag uw kennis met collega’s.
  • U drukt zich perfect uit in het Nederlands, beschikt over een goede kennis van het Frans en kunt zich redden in het Engels.
  • U komt verzorgd voor de dag en staat stevig in uw schoenen.

Uw doorgroeikansen

Als vormingsmedewerker kunt u hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Zet verdere stappen binnen Learning & Development.
  • Neem het opstapje naar een functie binnen sales of marketing.
  • Werp uzelf op als productie-inspecteur.
  • Ontwikkel uzelf tot expert in specifieke verzekeringstechnische materie.
  • Solliciteer naar een functie als teamleader als coaching u goed ligt.

Is (people)management uw sterkte? Dan ligt op termijn zelfs een leidinggevende functie in het verschiet.

Uw Competenties voor de toekomst

Om inzetbaar te blijven in de toekomst, beschikt u als vormingsmedewerker het best over deze vaardigheden en troeven:

  • U hebt diepgaande verzekeringstechnische, markt- en productkennis en hebt innovatieve opleidingstechnieken onder de knie.
  • U bezit een stevige portie business awareness.
  • U denkt en handelt bij een probleem oplossingsgericht.
  • U communiceert helder en professioneel – ook via e-mail en in het Engels.
  • U bent snel weg met apps en multimedia o.a. voor e-learning . Daarnaast hebt u sterke ICT-vaardigheden en een forse dosis e-awareness.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent:

  • resultaatgericht werken;
  • zelf goed in balans blijven;
  • openstaan voor nieuwe zaken;
  • leergierig zijn.

 

Leer en evolueer – met Fopas

Is de verzekeringswereld uw ding? Lees en leer er dan over op onze website.
En volg Fopas zeker op LinkedIn of Facebook. Zo blijft u continu op de hoogte van de sector.

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

De verzekeringssector gaat mee met de tijd

De sector gaat mee met zijn tijd en maakt zich klaar om de uitdagingen van morgen (jaarrapport Assuralia 2015-2016). Welke competenties leiden we hieruit af?

Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Digitale transformatie en jobevolutie

Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs? Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen. Impact van de...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

De toekomst begint vandaag. Het verzekeringsconcept ‘Peer to Peer’

Friendinsurance (Duitsland), Peercover (USA), Guevara (Verenigd Koninkrijk), insPeer (Frankrijk): doen die namen bij u een belletje rinkelen? Deze namen, voorgesteld als alternatieven voor of als de toekomst van het verzekeringswezen, verwijzen naar digitale...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More